Your browser is not supported by khio.no. To view this site please upgrade or use another browser. If you can't use a modern browser, try disabling javascript, which will make khio.no simple, but mostly usable.

Supported browsers: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript is disabled. khio.no should still be usable, but the user experience will be simpler.

Performance

Stine Fevik og Anders Mordal i Munchen-Athen på Torshovteatret. Regi: Lasse Lilleng. Foto: Lars Opstad
Stine Fevik og Anders Mordal i Munchen-Athen på Torshovteatret. Regi: Lasse Lilleng. Foto: Lars Opstad

München–Athen

Lars Norén gir oss et mørkt og vulgært forsøk på en romantisk komedie, om et par som prøver å redde stumpene av et forhold med en foryngende ferie til Athen.

Når Sarah og David velter inn i toget på stasjonen i München, er de allerede på randen av både brudd og sammenbrudd. På reisen nedover humper kjæresteparet seg gjennom en voldsom dragkamp om den usikre fremtiden til deres forskrudde relasjon og kanskje umulige samliv.

München–Athen kalles en komedie om kjærlighet, men David og Sarahs banale og lekende dynamikk beveger seg gradvis inn i det groteske og sublime. Kupeen i nattoget transformeres i takt med kjæresteparets utmattende gjentakelser og absurde forsøk på reparasjon og forsoning. Det utvikler seg omsider til et mer drømmende landskap, hvor vi kanskje øyner håpet om hengivelse og kjærlighet midt i nattens mulm og mørke.

Den berømte svenske dramatikeren Lars Norén, blant annet kjent for Natten er dagens mor og Kaos er nabo til Gud, går inn i de dypeste mellommenneskelige utfordringene med en nådeløs anskuelse av familiens og andre nære relasjoners skyggeside. I stykkene hans møter vi ofte karakterer midt i sitt livs oppgjør – og denne togturen er intet unntak.

München–Athen er registudent Lasse Lillengs debut på Nationaltheatret, og forestillingen inngår i hans masterutdanning ved Kunsthøgskolen i Oslo. Sammen med scenograf Sebastian Schmiedl lager han et subtilt og renskåret scenerom, der teatermaskineriet er et bilde på toget som beveger seg inn i det ukjente.
(Tekst hentet fra nationaltheatret.no)

Billetter og mer informasjon på nationaltheatret.no