Your browser is not supported by khio.no. To view this site please upgrade or use another browser. If you can't use a modern browser, try disabling javascript, which will make khio.no simple, but mostly usable.

Supported browsers: Chrome 104, Firefox (Android) 101, QQ browser 10.4, UC browser 12.12, Android WebView 104, Baidu 7.12, Chrome 104, Chrome 103, Chrome 102, Edge 104, Edge 103, Firefox 103, Firefox 102, Firefox 91, Firefox 78, Internet Explorer 11, Safari/Chrome (iOS) 15.5, Safari/Chrome (iOS) 15.4, Safari/Chrome (iOS) 15.2-15.3, Safari/Chrome (iOS) 14.5-14.8, Safari/Chrome (iOS) 14.0-14.4, Safari/Chrome (iOS) 12.2-12.5, KaiOS 2.5, Opera Mini, Opera Mobile 64, Opera 89, Opera 88, Safari (MacOS) 15.6, Safari (MacOS) 15.5, Samsung 18.0, Samsung 17.0

Javascript is disabled. khio.no should still be usable, but the user experience will be simpler.

Performance

Foto: Stephen Hutton
Foto: Stephen Hutton

I Bomullmarkens ensomhet av Bernard Marie Koltès

En forestilling for to skuespillere og en scenografi.

Grunnet Oslo kommunes videreførte tiltak for å bekjempe koronasmitte er forestillingen ikke tigjengelig for publikum.

Medvirkende:
Regi: Ivar Furre Aam, 3.år bachelor regifag KHiO
Skuespillere: Nils Johnsen og Thomas Takyi, skuespillerstudent ved Westerdahls høgskole
Senografi: Sebastian Schmied, bachelor scenografi NTA/HIØ
Kostyme: Clara Nergårdh, 1. år master design KHiO
Lysdesign: Mathias Langholm Lundgren

Veiledere:
Faglig veileder regi: Peer Perez Øian
Faglig veileder skuespill: Espen Klouman Høiner
Faglig veileder scenografi og kostyme: Serge von Arx
Faglig veileder kostyme: Christina Lovery

Om perioden:

Skuespillerfag

I Skuespillerfag 3 skal skuespillerutdanningens forskjellige ferdigheter integreres i arbeidet, og bidra i utforming av en eller flere teaterforestillinger med klare kunstneriske ambisjoner. Studentene skal øves i å jobbe med avanserte sceniske skikkelser som har omfattende prosesser i utfordrende teaterunivers. Studentene skal ha med seg ferdigheter, kunnskap, erfaringer og kompetanse fra hele studiet inn i arbeidet. 

Læringsutbytte:
- kunne ta ansvar for kompleksitet og dybde i skikkelsens sceniske liv
- evne å anvende dramaturgisk tenkning i sitt arbeide som skuespiller
- ha reflektert over de estetiske og etiske valgene underveis
- kunne uttrykke seg gjennom faglig terminologi rundt kunstneriske kollektive arbeidsformer.

Regifag

Studentene skal iscenesettelse en dramatisk tekst med fordypning i skuespillernes psykologiske strategier. Studentene skal lete frem sceniske virkemidler som oversetter prosaens innhold og språk til scenen. Studenten skal ha en praktisk forståelse for bruk av sceniske virkemidler knyttet til lys, lyd og rom. Studentene skal også ha en forståelse av verksteder og organisering av disse, arbeidsledelse, forestillingsledelse og økonomistyring. I tillegg skal studenten forstå og kunne bruke skuespillerens ulike virkemidler som kropp, stemme, tale.

Læringsutbytte:
-kunne utvikle en scenisk analyse med utgangspunkt i en dramatisk tekst
-kunne virkeliggjøre analysen gjennom improvisasjon
-kunne bruke sidestilte teatrale virkemidler i kombinasjon med hendelsesbasert struktur
-kunne forstå tekniske sider ved scenisk produksjon og beherske bruk av lys, lyd, andre audiovisuelle virkemidler og rom til å realisere emnet.