Teaching practice
Brief course description
I praksis vil studentene møte de utfordringer og oppgaver som de vil stå overfor i sitt fremtidige virke som scenekunstpedagoger. Praksisopplæringen vil være en sentral arena for å binde sammen pedagogikk og fagdidaktikk i scenekunst. Praksisopplæringen vil ha et samlet omfang på 60 dager og foregår hovedsakelig i to praksisperioder. Den kan inneholde observasjon, undervisning, planlegging, vurderingsarbeid, kollegasamarbeid, elevsamtaler, foreldresamarbeid, møtevirksomhet og faglig utviklingsarbeid.
Praksisopplæringen er veiledet, vurdert og variert. I siste semester vil studentene ha en sammenhengende praksisperiode med særlig fokus på selvstendig opplæringsansvar.
Studenter som er tilsatt i en undervisningsstilling, bør ha minimum 50 % praksis ved en annen skole enn egen arbeidsplass.
The course’s learning outcomes
Etter endt emne:
- har studenten kunnskap om lærerens oppgaver, roller og ansvar i opplæringen, og kan utføre læreryrket med autonomi, faglig integritet og profesjonsetikk
- har studenten kunnskap om og kan reflektere over pedagogisk-didaktiske problemstillinger relatert til scenekunst som kunstnerisk uttrykksform, dens legitimitet og relevans i ulike sammenhenger
- har studenten kunnskap om og kan planlegge, analysere og gjennomføre og vurdere variert, inkluderende og tilpasset undervisning innen scenekunst i lys av elevenes ulike forutsetninger, digitale og sosiale kontekster
- har studenten kunnskap om skolen som organisasjon og kan delta aktivt i samarbeid med kolleger, foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere, samt kan anvende relevante lov- og læreplanverk og overordnede retningslinjer ved praksisstedet i egen undervisning
- kan studenten bidra til endringsprosesser og samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning samt bidra til fagdidaktisk utviklingsarbeid
Teaching and learning methods
Arbeidskrav
- Frammøte og aktiv deltagelse i praksisopplæringen
- Innleverte undervisningsplaner og skjema for undervisningsøkter i tilknytning til undervisning i kulturskole og videregående opplæring eller tilsvarende
Assessment
Vurdering for læring
Vurdering underveis i emnet skal være læringsrettet og basere seg på jevnlig veiledning, praksislærers tilbakemelding og vurdering relatert til emnets læringsmål.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav for emnet må være godkjent for at studenten skal kunne avlegge avsluttende vurdering. Praksisperiode 1 må være bestått før praksisperiode 2 kan påbegynnes.
Avsluttende vurdering i emnet er todelt:
a) Vurdering av praksisperiode 1 og 2 blir uttrykt i karakteren bestått/ikke bestått, foretatt av ekstern praksislærer. For utdypende informasjon om vurderingskriterier i praksisopplæringen, se Kunsthøgskolens nettsider: Rammer for praksisopplæringen
b) Vurdering av påhør og innlevert undervisningsrapport for begge praksisperiodene relatert til emnets læringsmål, blir uttrykt i karakteren bestått/ikke bestått. Begge praksisrapportene skal skrives individuelt, og vurderingen foretas av faglig ansatt ved Kunsthøgskolen (intern sensur).
Krav til praksisrapport:
- Praksisrapporten for praksis 1, ca. 1200 ord
- Praksisrapport for praksis 2, mellom 1600 og 2000 ord
Emnet PPU801 Praksisopplæring er bestått når både vurdering a og b er bestått.