Samtidsdans del 2
Brief course description
Studenten skal utvikle artikulasjon av bevegelseskvaliteter gjennom bevissthet om forholdet mellom bevegelse og egen fysiologi. Mestring, utvikling av ferdigheter, bevisstgjøring og klarhet i det fysiske uttrykket står sentralt sammen med vektlegging av studentens evne til å forholde seg både utforskende og praktiskanalytisk til bevegelse og fysikalitet.
I emnet utforskes egen anatomi, fysiske prinsipper og fysisk-estetiske uttrykk i relasjon til bevegelse, tid og rom, musikalitet, dynamikk og kreativitet. Erfaringene fra emnet bidrar til utviklingen av et nyansert kunstnerisk uttrykk.
The course’s learning outcomes
Etter endt emne skal studenten:
- kunne utøve ulike bevegelsesuttrykk knyttet til samtidsdans
- kunne anvende ulike bevegelseskvaliteter og prinsipper,
- ha bevissthet om egen fysikk og anatomi, og kunne jobbe med utfordringer over tid
- kunne jobbe utforskende med bevegelse og egen fysikalitet, og ta dette med inn i skapende prosesser
Teaching and learning methods
Arbeidsformene i emnet er lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid. Undervisningen gis normalt i grupper og består i hovedsak av danseteknisk trening.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, minimum 80 %
- gjennomførte pålagte faglige oppgaver og være aktivt deltakende i undervisningen
- evaluering av egen faglig utvikling gjennom skriftlig refleksjon og gjennom dialog med faglærere.
Assessment
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentens arbeid og utvikling vurderes underveis i forhold til emnets læringsutbytte. Emnet vurderes av lærerne i samråd med programansvarlig og/eller emneansvarlig.
Emnet vurderes med karakteren bestått/ikke-bestått.