Performance
Avgang 2019: Konkrete utopier
Rudolf Terland Bjørnerem undersøker i sitt masterprosjekt Konkrete utopier musikalsk strukturering av scenerommet og gråsoner mellom performance, teater og samtidsmusikk.
"Det tredje mellom oss
har alle bruksrett til
men eier ingen"
I løpet av 72 vårdager i 1871 oppsto og forsvant Pariserkommunen. To-millioners-byen Paris ble beleiret og forsvarte seg med en bymur og et system av festninger. Eneste veien ut var med luftballong. Samtidig ble byen innenfor åpnet opp ved å holde store utendørskonserter, gjenåpne stengte fabrikker og la folk bli boende i leilighetene sine selv om de ikke hadde råd til å betale.
I 1974 skriver Ursula Le Guin boka The Dispossessed. Den forestiller seg en anarkistisk koloni etablert på en måne til en jord lik vår egen. Bokas hovedperson – en fremragende fysiker – blir den første til å reise mellom planetene, og setter seg dermed i et dobbelt eksil: både fra den kollektivistiske hjemplaneten han forlater, og fra jorda med dens underlige skikker og ordninger.
I spennet mellom visjonære fortider og forestilte framtider søker prosjektet etter utopien som noe som realiseres mellom oss i flyktige øyeblikk. Konkrete utopier som momenter av potensial – opplevelser av nåtid som er på vei til å bli noe nytt – i intime møter og tilfeldige sammenkomster i byen, i grå hverdager og i revolusjonære unntakstilstander, og – muligvis – i scenerommet. Å hengi seg til fellesskap kan være frigjørende og berusende, men er det verdt riskoen for fremmedgjøring, sorg eller i ytterste konsekvens død?
Metodisk undersøker prosjektet musikalsk strukturering av scenerommet og gråsoner mellom performance, teater og samtidsmusikk. Hvordan kan musisering, skuespilleres handlinger og lys samkomponeres i prinsipielt likestilte forløp? Prosjektet tar utgangspunkt i åpen form og improvisasjon og utforsker tekstens potensial som partitur i teaterrommet, inspirert av den såkalte New York-skolen og metoder fra musikk og dans.
Rommet er utformet av medstudent Helle Bendixen (arkitekt med fordypning i scenografi). Helle og Rudolf har et pågående samarbeid hvor de undersøker hvordan et åpent scenerom kan inngå i en helhetlig komposisjon.
Tekster av:
Ursula Le Guin (The Dispossessed), Louise Michel (Mémoires), Nordahl Grieg (Nederlaget), Marzanna Kielar (Prognose), Ernst Orvil (Mange mennesker) og Georg Johannesen (Ved et vindu).
Medvirkende
Medskapende aktører:
Benjamin Aasebø, Anette Sissener Amundsen, Elisabeth Bech Aschehoug, Andreas Dillerud, Anette Dørmænen, Sindre Hansen, Peter Kolbjørnsen, Sara Larsson, Peder Ulven (bachelorstudenter i skuespill fra Westerdals), Jan Martin Gismervik (musiker), Guostė Tamulynaitė (musiker)
Dramaturgiske / metodiske bidrag med utgangspunkt i egne prosjekter:
Fredrik Høstaker (skuespillerteknikk)
Helle Bendixen (romforståelse)
Janne-Camilla Lyster (tekst som partitur)
Utforming av romlig struktur: Helle Bendixen
Lysdesign og avvikling: Tobias Leira
Scenemester: Ragnar Berntsson
Rekvisitør: Kikki Norèn Løwgren
Veiledere: Kai Johnsen og Tore Vagn Lid
Billetter
Forestillingene er gratis, men det kreves billett.