Talk
Design Talk: Peter Hamer
Hvordan tilnærmer vi oss Visuell Merchandising?
Kom for å høre Peter Hamer fortelle om definisjonen av visuell merchandising og forklare hvordan det spiller en avgjørende rolle i å skape -og uttrykke riktig merkevareidentitet.
Tittel på foredrag:
Visual Merchandising som en vitenskap #windowscience
Det er tid for en akademisk definisjon av Visuell merchandising som skifter fokus fra det emosjonelle til det strategiske. Et fokus som tydeliggjør sammenhengen mellom kreativitet og forretning. Hvorfor? Fordi vi vet at katalysatoren for suksess i retail er en vitenskap som har en strategisk, emosjonell tilnærming. Vi kaller det #windowscience og det spiller en grunnleggende rolle for kundenes opplevelse.
Peter Hamer er grunnlegger og president for "I See Windows". ISW gir tilpasset opplæring og konsulenttjenester for symbol-krevende merkevarer som opererer i detaljhandel. Han har over 10 års arbeidserfaring fra luksussegmentet i moteindustrien, og har blant annet jobbet hos Viktor & Rolf, Prada, Louis Vuitton og La Perla.
Han er en tilbakevendende lærer for MA-studenter ved IESEG i Paris, SDA Bocconi og Istituto Marangoni i Milano. Han har en MSc i industriell design fra TU Delft og en MA i mote, erfaring og design-administrasjon for SDA Bocconi. Han bor for tiden i Milano.
“I See Windows” er en bro mellom forretningen og det kreative språket til en bedrift. Vi driver lysten til å skape noe vakkert utover det rent estetiske og inn i en verden hvor bedriftens behov er oppfylt og investeringen lønnsom. Vi kaller det #windowscience.
En vitenskap som forvandler sinnstilstander fra aspirerende til konkrete.
Eksperter innen Visuell Merchandising som kjenner fortiden, fokuserer i nåtiden på fremtiden for å utvikle en relevant og sammenhengene “VM”-strategi som går i tråd med bedrifters visjon. Vi forstår at Visuell Merchandising ikke bare handler om det emosjonelle, og det er ikke bare en kunstform. Det er KPI i detaljhandel, og vi har mestret instruksene for hvordan du best mulig kan bruke den til din bedrift.
Arrangementet er åpent for alle og er et samarbeid mellom Kunsthøgskolen i Oslo, Høgskolen i Oslo- og Akershus, School of Fashion Industry og Norwegian Fashion Hub.