Exhibition
Tina Jonsbu
Stipendiat Tina Jonsbu ved KHiO viser broderi på papir.
Utstillingsperiode: 14. september-15. oktober 2017
Åpning: torsdag den 14. september kl. 18.
Åpningstider: Tirsdag-fredag kl.12-17, lørdag og søndag kl. 12-16, mandag stengt
Adresse: Tegnerforbundet, Rådhusgata 17, 0158 Oslo
Kunstsamtale: torsdag 12. oktober kl. 17.30, samtale mellom stipendiat Tina Jonsbu og professor Dyveke Sanne, KHiO
Samtalen startet for to år siden. Den utvikler seg over tid. I Tegnerforbundet vil den være et forsøk på å gi et innblikk i det pågående arbeidet som broderiene i utstillingen er en del av.
I utstillingen i Tegnerforbundet viser Jonsbu broderi på papir.
Parallelt vises også en utstilling med kunstneren Paul Brand.
Tina Jonsbu utfører arbeidene sine etter et system og et sett regler hun bestemmer på forhånd. Det er enkle og repeterende handlinger innenfor et tidsrom eller en fysisk avgrensning som et ark eller en vegg. Det er langsomme arbeider. Hun stiller spørsmål til om nærværet i prosessen er åpen og oppmerksom mot omgivelsene, eller om det er innadvendt og ekskluderende. Kanskje veksler det gjennom hele arbeidsprosessen. Er fravær i noe en forutsetning for nærvær i noe annet?
"Jeg er usikker på om tiden går fort eller sakte, eller om den stopper. Men jeg vet at tanken om den forsvinner."
Tina Jonsbu
Blåmejse
Jeg broderer vilkårlige sting på papir. Opp, ned, opp, ned, opp. Jeg broderer små sting og forsøker å finne en rytme. Nålen (Prym, embroidery crewel, no. 3) stikker hull i papiret, og tråden skraper mot hullkanten. Opp, ned, opp. Nålen bryter ned papiret. Papiret mykner, og jeg broderer uten lyd. Tråden holder papiret sammen. Jeg kuttet papiret av et ark Inbe Thin White (44 g, 97 x 64 cm). Jeg kuttet papiret til 14,8 x 11,2 cm. Jeg holder det i hendene og broderer innenfor kroppens radius. Det tar ikke stor plass, og noen ganger sitter jeg sammen med andre. Jeg kan prate når jeg broderer. Broderiet tetner, blir hardere. Jeg kjenner meg frem med nålen. Jeg kjenner meg frem for å finne et punkt og stikke nålen gjennom. Trådene er rester fra “Vægbillede: Blåmejse 3” (12-254, mlf. 25 x 33 cm, Eva Rosenstand), og jeg broderer med enkel tråd. Jeg bruker opp en og en farge og følger rekkefølgen på trådkortet. Jeg begynte med «mørk grøn». «Hvid» var brukt opp. Jeg broderer i 13 dager før tråden tar slutt. Jeg broderer på buss, flyplass, i fly, bil, stue, på veranda, i hytte. Men ikke på strand. Etter 13 dager måler broderiet 12,3 x 9,3 cm. Formatet vrir seg. Jeg vet ikke hva jeg forventet. Et blåmeispar hekket i fuglekassen vår. Broderiet ligner fjærdrakten deres. De var gamle.
Tina Jonsbu (f. 1968) er billedkunstner bosatt i Oslo. Hun er blant annet utdannet fra Kunsthøgskolen i Bergen. Siden oktober 2015 har hun vært stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Kunst og håndverk med prosjektet som har fått arbeidstittelen "Do I draw with my back to the world?". Jonsbu har tidligere hatt separatutstillinger blant annet i Tegnerforbundet og Kunstnerforbundet, og i 2013 ble hun nominert til Lorck Schive Kunstpris og stilte ut i Trondheim Kunstmuseum. Utstillingen er støttet av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid.