Your browser is not supported by khio.no. To view this site please upgrade or use another browser. If you can't use a modern browser, try disabling javascript, which will make khio.no simple, but mostly usable.

Supported browsers: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript is disabled. khio.no should still be usable, but the user experience will be simpler.

Performance

Foto: Johannes Laukeland Fester
Foto: Johannes Laukeland Fester

Avgang 2021: Pergolesi: La Serva Padrona / Offenbach: Hoffmanns Eventyr

Repertoaret for avgangsforestillingen til studentene på årsstudium opera er italiensk barokk og fransk romantikk.

Luca de Marchi, Olga Jørgensen (Pergolesi) og Olesya Tutova, Carla Fernandez Boix, Marina Kan Selvik (Offenbach) Jacques Offenbachs (1819-1880) Hoffmanns Eventyr (1880) og Giovanni Battista Pergolesis (1710-1736) La Serva Padrona (1733) er ikke en åpenbar ‘double-bill’. Mye er forskjellig i de to verkene:
Hoffmann
er overdådig og grandios, La Serva er enkel og finurlig.
Hoffmann har mange karakterer og en kompleks handling, La Serva har tre karakterer og en klassisk konflikt mellom herre og tjener.
Hoffmann er fransk og filosofisk, La Serva er italiensk og ‘down to earth’.
Men det er likevel interessant å se disse to operaene i lys av hverandre, for begge sier noe om oss mennesker og vårt forhold til kjærlighet. Hoffmanns Eventyr forteller om en mann som søker etter den ideale kjærlighet. I tre ulike historier (hvorav vi gjør to) konstruerer han idealbilder av forelskelse, kjærlighet, tap og svik. Han ønsker å oppleve alle fasetter av kjærligheten. I motsetning til dette kan man kanskje si at La Serva Padrona forteller om den hverdagslige kjærligheten. Den kan kanskje gjemmes bort i uenigheter, stikk og tåpelige krangler, men den er der likevel, uansett om de to karakterene vil vedkjenne seg den eller ikke. Dermed kan de to operaene i samspill vise oss at kjærlighet både er et ideal og noe hverdagslig for oss mennesker, og det nytter ikke å viske det ene bort på bekostning av det andre.
- Regissør Lars Harald Maagerø

Produksjonen er i samarbeid med to avgangsstudenter fra avdeling design og studenter fra Norges Musikkhøgskole.

Merk: Det er ikke mulig å bestille billetter til forestillingen. Grunnet smittevern er forestillingen dessverre ikke åpen for eksternt publikum.

Musikalsk leder: Chris Blex (NMH)
Regi: Lars Harald Maagerø
Scenografi: Vega Drake Carlsson (3. år bachelor interiørarkitektur og møbeldesign)
Lysdesign: Martin Brandvoll
Kostymer: Thomas Espeland (3. år bachelor Kles- og kostymedesign)
Musikalsk innstudering: Luca de Marchi, Olga Jørgensen (Pergolesi) og Olesya Tutova, Carla Fernandez Boix, Marina Kan Selvik (Offenbach)
Musikere fra Norges Musikkhøgskole

Pergolesi: La Serva Padrona

Serpina: Nina Alexandra Barretto (28.4) / Hedda Lund Andersen (29.4) (HSM Göteborg)
Uberto: Øystein Martin Dulsrud Klungnes (28.4) / Aleksander Skovly (29.4)
Vespone: Aleksander Skovly (28.4) / Øystein Martin Dulsrud Klungnes (29.4)

Offenbach: Les contes d’Hoffmann (utdrag)

Antonia-akten
Antonia: Viktoria Veronika Anchissi Joner (28.4) / Pauline Reidun Strand Aase (29.4)
Hoffmann: Markus Bjørlykke (MA 1)
Crespel: Øystein Martin Dulsrud Klungnes
Frantz: Robert Skovly (MA 1)
Dr. Miracle: Simon Thorbjørnsen
Niclausse, La voix: Alexandra Olsson Andersen

Giulietta-akten
Giulietta: Thea Bøgeberg Brix
Hoffmann: Markus Bjørlykke (MA 1)
Dapertutto: Simon Thorbjørnsen
Schlemil: Aleksander Skovly
Niclausse: Alexandra Olsson Andersen
Pittichinaccio: Viktoria Veronika Anchissi Joner