Performance
Avgang 2021: Maras
En fremmed kropp, en uventet kropp, kan interagere med noe - eller noe kan interagere med den. Edwin Cabascango presenterer sitt avgangsprosjekt i master dans.
Edwin Cabascango sier om sitt avgangsprosjekt:
Mara eller marabunta betyr maur, en aggressiv gruppe rovdyr i visse områder. Navnet Mara Salvatrucha — las Maras — har blitt brukt for å beskrive en kriminell ungdomsgjeng basert i El Salvador som oppsto rundt 1980 som direkte konsekvens av mer restriktive innvandringslover i USA, blant andre the Illegal Immigration Reform and Immigrant Responsibility Act. Titusenvis av ungdommer og familier ble etter innføringen av disse lovene deportert til sentralamerikanske land som Guatemala, El Salvador, Nicaragua, Belize, Panama, Costa Rica og Mexico. Mange ble fratatt jord og dermed også tilknytningen til landskapet de regnet som sitt.
Her presenteres en soloforestilling, et møte med en fysisk tilnærming til landskap og ulike kropper i en kontinuerlig skildring og identifikasjon med hva som eksisterer i, og oppleves på, en reise. Ambisjonen er å vise at et territorium i ytterste konsekvens ikke er det som omgir oss, men det som eksisterer og oppstår innad i kroppene våre, de erfaringene og minnene vi bærer med oss i møtet med det ytre. Alt annet er vei, en reise, noe vi passerer. Samtidig er vi aldri uberørt av disse ytre omgivelsene ... kall det, materien. Om vi lytter, vil vi oppdage at materien inneholder informasjon som både påvirker oss og lar seg påvirke, som både dytter oss og lar seg dytte. I soloverket viser jeg hvordan ordet «solo» nødvendigvis aldri kan være helt presist, fordi det ytre absorberes og fortolkes i kroppen, og at alt vi bedriver i realiteten er interaksjon. I forestillingen presenteres utdrag av tekster og lydelementer fra urfolket Kichwas’, et språk som integrerer fysiske og auditive bestanddeler. Det speiler territoriene på innsiden av las Maras, menneskene som i sin tid ble fratatt både jord og rettigheter.
Jeg synes det er viktig å forstå og å skildre de sosio-politiske, økonomiske, geografiske og kulturelle kontekstene som har preget urfolks liv og deres bevegelser fra sted til sted. Nye kropper i nye territorier har tatt del i store samfunnsforandringer; i mellomtiden har også skandinaviske samfunn fått sine ghettoer. Kan vi se tilbake på de sosiale fenomenene som har utartet seg i USA og tenke på konsekvensene disse har hatt? Av og til er det å lage såkalte inkluderingsprogrammer ikke et godt nok alternativ. En enklere løsning vil være å begynne å lytte til hva disse menneskene har å si.
Den opprinnelige ideen bak verket ble presentert i 2018 under navnet «The Underdogs.» Tanken var den gang å undersøke forbindelsen mellom dansere fra Finland, Norge og Colombia og å utveksle erfaringer om, og opplevelser av, immigrasjon og senere å binde disse sammen til en danseforestilling.
Medvirkende
Konsept, Koreografi, scenografi og dans: Edwin Cabascango
Solodanser: Edwin Cabascango
Utøvere: Luana Battistelli, Benjamin Hiley, Silje Baltzersen, Synne Eriksen
Visuell artist: Mikhela Greiner
Musikk design: Brage Pedersen, Cesar Cabascango
Kostymer: Mari Ballangrud
Lysdesign: Martin Myrvold
Eksterne veileder : Jozef Fruzek and Linda Kapetanea
Interne veileder : Torunn Robstad, Bojana Cjevik
Produsenter: KHiO, Caroline Blomqvist
Foto: Mikhela Greiner
Edwin Cabascango er danser, koreograf og lærer som for tiden er bosatt i Oslo. Han har studert ved Kunsthøgskolen i Oslo (contemporary post graduate program) og ved Metrodanza i Quito i Equador. Som lærer har han blant annet undervist i Ballet Nacional del Ecuador, Budapest Dance theater, National Ciurlionis School of Art , M.Studio Movement Theater Romania, Oslo National Academy of Arts, The Norwegian Film School. Han har danset og undervist i Equador, Norge, Sverige, Litauen, Frankrike, Sør-Korea og Ungarn. Edwin ønsker å vise en egen tilnærming til det fysiske ved å inkorporere elementer fra samtidsdans og ulike kampsporter, som systema- russisk kampsport, wushu, taichi og aikido.