Your browser is not supported by khio.no. To view this site please upgrade or use another browser. If you can't use a modern browser, try disabling javascript, which will make khio.no simple, but mostly usable.

Supported browsers: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript is disabled. khio.no should still be usable, but the user experience will be simpler.

Performance

Truth, Trust and Fear

Truth, Trust and Fear

2. år skuespillerfag presenterer en samling scener fra fem forskjellige skuespill.

“Theatre consists in making relationships between people comparable and visible and in playing out the possibilities of these relationships. The world has to be portrayed as changeable, with all its contradictions.”  -  Harry Fuhrmann -

I løpet av de siste 7 ukene har Harry Fuhrmann, tysk teaterregissør og skuespillerpedagog, vært gjennom intense prøver med skuespillerstudentene på 2. trinnet. Teaterstykkene de har arbeidet med handler om mennesker i vår samtid, og deres lengsler, håp og frykt. De er ofte redde for å møte virkeligheten som den er. Livet påfører sår i psyken og mange av dem kan heles, men arrene vil for alltid være synlige og påvirke vår adferd.

Alle scenene vises samlet som en forestilling.

Det er dessverre ikke flere ledige publikumsplasser tilgjengelig på denne forestillingen. Grunnet situasjonen med korona er det begrenset med publikumsplasser.


Sporvogn til Begjær
av Tennessee Williams

En dag dukker Blanche Dubois opp hos sin gravide søster Stella og hennes mann Stanley i håp om en ny start på livet. Men i møtet kolliderer to ulike virkeligheter, hvor illusjon og sannhet ikke lengre kan skilles fra hverandre.

Studentene har jobbet med første og fjerde scene fra dette dramatiske verket. Scene en er Blanche sin ankomst hos søsteren sin i New Orleans. Scene fire finner sted morgenen etter Stanley sin pokerkveld. Denne kvelden er Blanche vitne til Stanleys aggressive, dyriske og voldelige oppførsel. Til tross for denne oppførselen, driver Stellas begjær for Stanley henne til å tilgi han, men Blanche derimot er ute av seg selv!

Blanche: Theresa Carlsen
Stella: Ingrid Mikalsen Deinboll


Hegrer av Simon Stephens

Billy fisker hver dag nede ved elva i Øst-London, en av de fattigste områdene i byen. Vanligvis med faren sin. Elva var deres fristed, men en dag, ble faren til Billy vitne til et drap. Over på den andre siden av elva, ble ei jente med navn Rachel voldtatt og drept av noen eldre gutter. Helt siden drapet, har Billy lagt merke til at Adele, ei jente fra skolen, har begynt å komme til elva hver dag. Hun står der bare, og ser over på den andre siden. Adele er respektert, og henger med noen eldre gutter, som Billy vil holde seg langt unna. Adele har aldri lagt merke til Billy før, men etter drapet, endret alt seg. Hun er livredd for at det samme vil skje med henne, og alt hun vil er å snakke med noen. En dag, tar Adele muligheten og prøver snakke med Billy. Hva skjer når to fremmede som aldri har snakket me noen før, ikke har annet valg enn å åpne seg?

Adele: Emma Bones
Billy: Sindre Arder Skildheim


Vepsen av Morgan Lloyd Malcom

Henriette og Carla har ikke sett hverandre siden ungdomsskolen. Livene deres har tatt ulike veier. Carla lever fra hånd til munn, mens Henriette har karriere, mann og et vakkert hjem. Plutselig tilbyr Henriette Carla en stor sum penger hvis hun dreper Henriettes ektemann. Arbeidet med denne scenen fokuserer på 2. akt i stykket hvor Carla besøker Henriette for å diskutere detaljene rundt mordet.
Møtet mellom de to barndomsvenninnene, som ble fiender, preges av uventede og sterke vendinger. Hvor mye påvirker handlingene våre menneskene vi har rundt oss? Kan noe en gjør i sinne eller affekt, som er av liten betydning for en selv, ødelegge et annet menneskes liv?

I denne scenen konfronterer to kvinner, med vidt forskjellige skjebner, hverandre med ord de skulle sagt for 20 år siden. Livet har ført dem til helt forskjellige kår, men kanskje er de ikke så forskjellige som først antatt.

Henriette: Marte Mortensdatter Steinholt
Carla: Sarakka Gaup


Top Girls av Caryl Churchill

Top Girls er satt til 1980-tallet i England, hvor søstrene Marlene og Joyce møtes igjen etter mange år. Stykket undersøker hvilke roller som er tilgjengelige for kvinner, hva en kvinne kan måtte gi opp eller ofre for å ”lykkes” i det moderne samfunnet. Kan du fortsatt være mor, kvinne og ha en vellykket karriere? Kan du være lykkelig hvis du nøyer deg med ”bare å være mor”, uten å føle at du har gitt opp feminismen? Stykket skildrer kostnaden av ambisjoner og innflytelsen Margaret Thatchers politikk hadde på feminisme og arbeiderklassen.

Joyce: Embla Hane
Marlene: Malin Landa


Dagdrømmeren av William Mastrosimone

Rose: Karoline SchauRose sitter bak kassa på den lokale Jokeren i Hokksund da hun plutselig møter trailersjåføren Cliff som har motorhaverert. Rose inviterer Cliff med hjem. I møtet mellom dem kolliderer deres verdenssyn, som utfordrer hverandre og deres trang for kjærlighet og nærhet, der de er nødt til å møte seg selv i døra i deres kamp mot ensomheten.

Studentene har jobbet med en forkortet utgave av stykkets første akt.

Rose: Karoline Schau
Cliff: Joachim Joachimsen

Integrert pedagog for stemme og tekst: Miriam Sogn

Læringsutbytte for emnet

Kort beskrivelse av emnet:
Hovedfokus i Skuespillerfag 2 er skuespillerens sceniske transformasjon og etablering av publikumskontrakter gjennom spillestil og formvalg.

Enhver forestilling utgjør et univers med sine egne lover og regler, som skuespilleren er en del av. Tilsammen etablerer dette en kontrakt med publikum, der forventinger, sjanger og kontekst påvirker estetikk og spillestil. I emnet skal studenten lære å etablere slike univers, og å utvikle og tilpasse sitt arbeid i en felles kunstnerisk prosess fram mot visning.

Etter endt emne skal studenten:
• være i stand til å forme en scenisk skikkelse som går gjennom en utvikling
• forstå hvordan språk, stemme og kropp anvendes i arbeidet med transformasjon
• kunne tilpasse skikkelsens væremåte og følelsesliv til det spesifikke scenisk univers

Vi ivaretar smittevern

Hold avstand til andre, minimum 1 meter.
Følg anvisninger og oppfordringer fra publikumsverter.
Vær nøye med håndhygiene. Hånddesinfeksjon er tilgjengelig i resepsjonen og ved toalettene.
Om du ikke føler deg frisk, skal du ikke gå på forestilling.