Your browser is not supported by khio.no. To view this site please upgrade or use another browser. If you can't use a modern browser, try disabling javascript, which will make khio.no simple, but mostly usable.

Supported browsers: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript is disabled. khio.no should still be usable, but the user experience will be simpler.

Exhibition

Så kom framtiden

Så kom framtiden

Prosjektet "Framtiden – og keramikk", ble brått endret til "Framtiden – og (keramikk) korona". Bachelor første- og andreårsstudenter og lærere fra fagområdet keramikk viser hva de har arbeidet med før og under ukene i isolering.

Starten
På hvilken måte kan det keramiske materialet være med å bidra til å sette lys på vår tids store spørsmål?
"Framtiden – og keramikk" er et LAB-prosjekt der vi jobber med temaet framtid som konsept. Dette kan handle om miljøproblematikk, industri, utopier/dystopier, ressursbruk, verdi av leire/keramikk i framtiden og kunst som sosial og samfunnsnyttig verdi.
Slik var beskrivelsen til LAB-prosjektet for studentene i starten på semesteret.


Forandringen
Så kom framtiden; et mikroskopisk virus, og forutsetningene for å ha undervisning og arbeide på skolen ble forandret. Uke 12 stengte KHiO og studentene ble satt i hjemmekontor. Framtiden – og keramikk, ble Framtiden – og (keramikk) korona.


Fortsettelsen

Hvordan forandrer man sin kunstneriske praksis når man jobber hjemmefra? Hvilke materialer og teknikker kan man bruke og hvordan gjøre hjemmet til en arbeidsplass?
Oppgaven forandret seg til å bruke materialer, medier og teknikker som finnes der man befinner seg, og som er relevante for utviklingen av den enkeltes prosess og prosjekt. Hvordan kunne vi uttrykke «framtiden – (og keramikk)» fra et annet perspektiv med en ny erfaringshorisont?



Hvem ble jeg/vi under disse ukene i karantene? Påvirker krisen våre idealer og prinsipper? Fikk vi innsyn i en slags base av hva som utgjør et samfunn? Hva som utgjør en kunstnerisk praksis? Vi er glade for at Kunstplass Oslo åpnet, sånn at vi kan vise hva vi har arbeidet med, både under og før ukene i isolering.
Tusen takk til Vibeke og Henriette.

Facebook