Your browser is not supported by khio.no. To view this site please upgrade or use another browser. If you can't use a modern browser, try disabling javascript, which will make khio.no simple, but mostly usable.

Supported browsers: Chrome 130, Firefox (Android) 130, Android WebView 130, Chrome 130, Chrome 129, Chrome 128, Chrome 127, Chrome 109, Edge 130, Edge 129, Edge 128, Firefox 132, Firefox 131, Firefox 130, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 18.0, Safari/Chrome (iOS) 17.6-17.7, Safari/Chrome (iOS) 17.5, Safari/Chrome (iOS) 16.6-16.7, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.8, Opera Mobile 80, Opera 114, Opera 113, Safari (MacOS) 18.0, Safari (MacOS) 17.6, Samsung 26, Samsung 25

Javascript is disabled. khio.no should still be usable, but the user experience will be simpler.

Exhibition

Tegnetriennalen 2019: Marthe Ramm Fortun og Andrea Galiazzo

Tegnetriennalen 2019: Marthe Ramm Fortun og Andrea Galiazzo

Utstillingen Leda og Svanen av Marthe Ramm Fortun og Andrea Galiazzo, er en viktig del av Human Touch - Tegnetriennalen 2019. I denne sterke og personlige utstillingen har kunstnerne latt kryssningspunktet kunstnerisk liv og praksis, være utgangspunktet.

Dette prosjektet, som disponerer hele Tegnerforbundet, viser de flytende grenseoppgangene mellom kunstnerisk praksis og liv – å være kunstner og forelder. Rent spesifikt springer det ut av et opphold på residensprogrammet Cité i Paris, hvor Marthe Ramm Fortun og Andrea Galiazzo fem måneder i 2018 bodde sammen med sin to år gamle datter Leda. Kunstnerrollen glir over i foreldrerollens løpende og ansvarsfulle tilnærming til frihet, utsatthet og oppdragelse idet hverdagens prekære krav skal administreres. Utstillingen speiler en konstant refleksjon rundt kunstens status, verdi og produksjon, og retter et kritisk blikk mot hvem som egentlig setter premissene. En viktig understrøm er således den skjeve fordelingen mellom kvinnelige og mannlige kunstnere hva angår oppmerksomhet og økonomisk spekulasjon, i tilknytning til kunstsamlinger og innkjøpspolitikk. Forestillinger om mannens privilegerte posisjon synes å opprettholdes ved ren automatikk.

Rent konkret viser Fortun og Galiazzo en større tegning laget av datteren under oppholdet på Cité, hvor heldekkende papir ble spent opp på veggene i foreldrenes atelier. Denne praktiske adspredelsen for datteren tematiserer samtidig kreativitetens kjerne og det daglige arbeidet med kunst, en rebusløype av ad hoc-løsninger og potensiell emansipasjon.

Kunstnerne viser også flagg med ulike motiver på Karl Johans gate i utstillingens første uke, deretter flyttet til Tegnerforbundet. Offentlige ytringer blafrer i relieff mot slottet, Stortinget og andre symbolsterke institusjoner. I tillegg vil et løpende program med workshops og samtaler utvikle en tenkning med avsats i barnetegningens faktiske produksjonsvilkår.

Andrea Galiazzo er student ved Master i kunst og offentlige rom.

Marthe Ramm Fortun er kunstner og fungerende dekan ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Tegnerforbundet