Your browser is not supported by khio.no. To view this site please upgrade or use another browser. If you can't use a modern browser, try disabling javascript, which will make khio.no simple, but mostly usable.

Supported browsers: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript is disabled. khio.no should still be usable, but the user experience will be simpler.

Performance

Dancing Recurrences II: Brynjar Åbel Bandlien

Dancing Recurrences II: Brynjar Åbel Bandlien

Sluttpresentasjon av den performative praksisen Dancing Recurrences av Brynjar Åbel Bandlien, PH.d kandidat innen dans ved KHiO.

Dancing Recurrences II: Brynjar Åbel Bandlien
Sluttpresentasjon av den performative praksisen Dancing Recurrences av Brynjar Åbel Bandlien, PH.d kandidat innen dans ved KHiO.

Brynjar Åbel Bandlien er danser, tilrettelegge av situasjoner for dans og ph.d.-kandidat på Kunsthøgskolen i Oslo ved avdeling Dans. Gjennom den siste helgen i november presenterer han resultatet av sitt ph.d.-arbeid Dancing Recurrences-a performative practice within dance and dance-making i Studio ved Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden. Prosjektet presenteres mellom kl 13.00 - 16:00 i Studio ved Henie Onstad fredag 29. og lørdag 30. november samt søndag 1. desember.

Bandlien bruker begrepet recurrences til å beskrive situasjoner, hendelser, handlinger, bevegelser og tilstander som er tilbakevendende i en kunstnerisk prosess. Recurrences er utfallet av arbeid utført av gruppe dansekunstnere med en praksisbasert tilnærming til dans og situasjoner for dans. Bandlien har latt recurrence være det førende elementet gjennom prosessen, med utgangspunkt i følgende to forskningsspørsmål: Hvordan kan det å jobbe med recurrences bli en måte å forstå et kunstnerisk arbeid på mens det fortsatt er under utvikling? Hvordan kan det å arbeide med recurrences bli en performativ praksis, og samtidig et kunstnerisk arbeid i seg selv?

Den performative praksisen #dancingrecurrences deles over tre timer hvor publikum er velkomne til å komme og gå inn og ut av Studio. Det er denne praksisen som er prosjektets kunstneriske resultat. Sammen med de fire danseforskerne Ann Christin Berg Kongsness, Roza Moshtaghi, Magnus Myhr og Marte Reithaug Sterud, deler Bandlien med publikum hvordan han forsker på recurrences gjennom ulike bevegelseskvaliteter i den performative praksisen. Samtidig som publikum får innblikk i den delte praksisen vil de også kunne lese refleksjonen. Dancing Recurrences. Refleksjonen er skrevet i tre volumer og består av tekster, tegninger og intervjuer gjort under den tre år lange kunstneriske utviklingsprosessen. De tre volumene vil henge på veggene og sammen skape et stort volum. Samtidig som refleksjonen skaper en kontekst for praksisen, kan det også det også sees slik at praksisen danses inne i refleksjonen.

I stipendiatprosjektet Dancing Recurrences deler Bandlien sin dansekunstneriske praksis med sine refleksjoner i form av tekst og tegninger. I tillegg har han intervjuet kollegaer og andre kunstnere som har jobbet med å oversette visuelle kilder om til dans. Prosjektet hans trekker tråder tilbake til arbeidene til koreografen Amanda Steggell, professor i koreografi ved Kunsthøgskolen i Oslo, som jobbet med ny teknologi ved blant annet Henie Onstad Kunstsenter på midten av 1990-tallet, og til arbeidene til koreografen Michael Klien, professor i koreografi ved DUKE University College i North Carolina, som jobbet med algoritmer ved Frankfurt Ballet på begynnelsen 2000-tallet.

Den 29.-30. november samt 1. desember kan du oppleve denne fysiske forskningen. Helgen er en del av Henie Onstad Kunstsenters høstprogram 2019.
Dancing Recurrences: Brynjar Åbel Bandlien
Danseforskere: Brynjar Åbel Bandlien, Ann Christin Berg Kongsness, Roza Moshtaghi, Magnus Myhr og Marte Reithaug Sterud.
Støttet av: Kunsthøgskolen i Oslo og Program for kunstnerisk utviklingsarbeid.

Program

Fredag 29. november
13:00-16:00 Studio
Åpning av refleksjon og deling av den performative praksisen Dancing Recurrences av og med danseforskerne Brynjar Åbel Bandlien, Ann-Christin Berg Kongsness, Roza Moshtaghi, Magnus Myhr og Marte Reithaug Sterud.

Lørdag 30. november
13:00-16:00 Studio
Deling av den performative praksisen Dancing Recurrences av og med danseforskerne Brynjar Åbel Bandlien, Ann-Christin Berg Kongsness, Roza Moshtaghi, Magnus Myhr og Marte Reithaug Sterud.

Søndag 1. desember
13:00-16:00 Studio
Deling av den performative praksisen Dancing Recurrences av og med danseforskerne Brynjar Åbel Bandlien, Ann-Christin Berg Kongsness, Roza Moshtaghi, Magnus Myhr og Marte Reithaug Sterud.

Billetter


Det koster 120 kr per billett, men med den samme billetten får man også tilgang til alle andre utstillinger på Henie Onstad Kunstsenter den dagen. Dagene er lagt opp slik at man kan se delingen av den performative praksisen og refleksjonen samtidig, og publikum er velkomne til å komme og gå inn og ut av Studio så lenge praksisen deles. Det er samme program lørdag og søndag. Billetter kan hentes ut fra og med kl 11:00 fredag den 29. November.

Velkommen!

English

Brynjar Åbel Bandlien is a dancer, a facilitator of dance and Ph.D.-candidate at Oslo National Academy of the Arts - Department Dance. Over the last weekend of November 2019, Bandlien will present the result of his artistic research project Dancing Recurrences – a performative practice within dance and dance-making in the Studio at Henie Onstad Kunstsenter at Høvikodden.

The project will be presented between 13:00 and 16:00 on Friday 29 and Saturday 30 November as well as Sunday 1 December 2019.
Bandlien coins the term recurrences to describe the situations, events, actions, movements and states that recurs in artistic practice and that come out of group work that uses a process-based approach to dance and dance-making. He has let the recurrences lead the way through the process, starting from his two research questions: How can the practice of recurrences become a way to understand an artistic work? How can working with recurrences become a performative practice and an artistic work in and of itself?

The performative practice #dancingrecurrences will be shared over three hours in which the audience is invited to come and go, in and out of the Studio. It is the performative practice that is the main result of the project. In this way, the audience can get a glimpse into how Bandlien together with the four other dancers Ann Christin Berg Kongsness, Roza Moshtaghi, Magnus Myhr and Marte Reithaug Sterud are researching recurrences within different movement qualities.

The artistic reflection of Dancing Recurrences is written in three volumes that consist of texts, illustrations, and interviews from the three-years artistic research process. It will be displayed on the walls of the Studio and in this way be available for the audience to read. In this way, the reflection creates a context for the performative practice, at the same time as it is possible to experience the performative practice danced out within the reflection.

The project draws lines back to the work of the choreographers Amanda Steggell, professor of choreography at Oslo National Academy of the Arts-Department Dance, who is known for her work on dance and new technology at a.o. Henie Onstad Kunstsenter in the mid-90ies, and to the work of the choreographer Michael Klien, professor of choreography at DUKE University College in North Carolina, who worked with dance and algorithms at Frankfurt Ballet at the beginning of the 2000s.

Brynjar Åbel Bandlien is a dancer and facilitator of situations for dance who has created several works and performances over the last twenty-five years. In his Ph.D.-project Dancing Recurrences, he mixes the dance practice with his reflections in the form of texts and drawings. He has also interviewed colleagues and other artists who have worked with algorithms and translating visual sources into expressions of dance. The audience is welcome to experience this physical exploration. The weekend is part of the 2019 Autumn program at Henie Onstad.
Dancing Recurrences: Brynjar Åbel Bandlien

Dancer researchers: Brynjar Åbel Bandlien, Ann Christin Berg Kongsness, Roza Moshtaghi, Magnus Myhr and Marte Reithaug Sterud

Supported by: Oslo National Academy of Dance and Norwegian Artistic Research Program

Program

Friday 29th November
13:00-16:00 Studio
Opening and sharing of the reflection Dancing Recurrences and the performative practice of #dancingrecurrences by and with Brynjar Åbel Bandlien, Ann Christin Berg Kongsness, Roza Moshtaghi, Magnus Myhr and Marte Reithaug Sterud

Saturday 30th November
13:00-16:00 Studio
Sharing of the reflection Dancing Recurrences and the performative practice of #dancingrecurrences by and with Brynjar Åbel Bandlien, Ann Christin Berg Kongsness, Roza Moshtaghi, Magnus Myhr and Marte Reithaug Sterud

Sunday 1st December
13:00-16:00 Studio
Sharing of the reflection Dancing Recurrences and the performative practice of #dancingrecurrences by and with Brynjar Åbel Bandlien, Ann Christin Berg Kongsness, Roza Moshtaghi, Magnus Myhr and Marte Reithaug Sterud

Tickets

Entrance to Dancing Recurrences is 120 kr and a valid ticket also gives access to the other exhibitions at Henie Onstad Kunstsenter for that day. The experience makes the performative practice and the reflection available simultaneously, and the program is made so that it is possible for the audience to come and go in and out of the Studio for as long as the performative practice is being shared. It is the same program on Friday, Saturday and Sunday and tickets are available from Friday 29th November at 11:00 AM.

Welcome!