Dramaturgy 3 - Applied Dramaturgy
Brief course description
Emnene Dramaturgi 1-3 dekker innsikt i dramaturgisk teori, estetisk teori, kunstnerisk entreprenørskap, metode og historikk, og forståelse av scenekunst som komposisjon ut fra ulike kunstneriske parametre. Sentralt står analyser av tekst, rom, musikk, visualitet og bevegelse, samt fokus på en erfaringsbasert anvendelse av den dramaturgiske kompetansen. Emnene vektlegger også dramaturgi som en evne til å kunne forstå og analysere et kunstnerisk arbeids organisatoriske, kulturelle, politiske og økonomiske sammenhenger.
Dramaturgi 3 vektlegger de dramaturgiske forberedelsene som kreves for realiseringen av det kunstneriske masterarbeidet, samt utvikling av en klar strategi for det tilhørende refleksjonsarbeidet. I dette ligger en bevisstgjøring og diskusjon av estetiske, materielle og etiske implikasjoner ved dette arbeidet.
Emnene Dramaturgi 1-3 er halvårlige emner som blir vurdert og avsluttet etter hvert semester. De bygger på hverandre og har en progresjon. De leder frem mot emnet Masterprosjekt, som tas i 4. semester.
The course’s learning outcomes
Etter endt emne skal studenten:
- kunne integrere de kunnskaper og ferdigheter som studenten har tilegnet seg tidligere i studiet i forberedelsene til og tilretteleggingen av større kunstneriske prosjekter
- evne å forstå sammenhenger mellom det kunstneriske arbeidet og ulike organisatoriske, politiske og økonomiske rammebetingelser
- kunne formulere og formidle planer for større kunstneriske prosjekter i skriftlig og muntlig form
- være i stand til å diskutere scenekunstens forhold til samfunn, etikk og politikk, og å kunne anvende dramaturgisk kompetanse i møte med andre fagfelts teori og metode
- ha opparbeidet en forståelse av forskningsetiske aspekter ved scenisk forskning og formidling
Teaching and learning methods
Arbeidsformer kan være lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid og bestå i praktiske øvelser, kreative oppgaver, forelesninger, selvstudier, prosjektarbeid og skriftlige arbeider.
Det legges her vekt på selvstendig kunstnerisk og refleksivt arbeid med jevnlig faglig oppfølging og veiledning. Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse til fastsatt undervisning
- aktiv deltakelse i undervisningen
- Gjennomførte pålagte faglige oppgaver underveis i emnet
Assessment
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få vurdering i emnet.
Studentens arbeid i emnet skal veiledes og vurderes underveis. Vurderingen underveis baserer seg på veiledning, lærervurderinger, gruppediskusjoner og egenrefleksjon over faglig utvikling sett i relasjon til emnets læringsutbytte.
Underveisvurdering og avsluttende vurdering gjøres av emneansvarlig pedagog. Emnet vurderes til bestått/ikke-bestått.