Your browser is not supported by khio.no. To view this site please upgrade or use another browser. If you can't use a modern browser, try disabling javascript, which will make khio.no simple, but mostly usable.

Supported browsers: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript is disabled. khio.no should still be usable, but the user experience will be simpler.

Teaching theory for specific subject matter - dance

ECTS Credits
30
Course code
PPU802
Included in study programme
Educational Theory and Practice in Performing Arts (2023)

Brief course description

Fagdidaktikk dans gjenspeiler ulike pedagogiske og didaktiske tilnærminger til dans. Grunnleggende danseteknikk innenfor sceniske danseformer står sentralt. Kreativitet, skapende arbeid og scenisk realisering er også viktige komponenter. Det vektlegges at studentene kan reflektere bevisst over faglige og pedagogiske spørsmål relatert til dans som kunst- og uttrykksform.

Emnet består av følgende komponenter:

  • Lek, kreativitet og skapende arbeid med barn og unge
  • Grunnlagsarbeid i dans
  • Dansefaglig fordypning, konseptutvikling og scenisk realisering/formidling
  • Individuell dansedidaktisk fordypning Noen fagdidaktiske temaer er felles med fagdidaktikk teater og musikkteater

The course’s learning outcomes

Etter endt emne:

  • har studenten kunnskap om og kan reflektere over pedagogisk-didaktiske problemstillinger relatert til dans som kunstnerisk uttrykksform og dens legitimitet og relevans i ulike sammenhenger
  • har studenten kunnskap om og kan planlegge, gjennomføre og vurdere danseundervisning i lys av elevenes alder, ferdigheter, situasjon og psykiske og fysiske forutsetninger innenfor gjeldende lov- og læreplanverk
  • har studenten kunnskap om og kan motivere og tilrettelegge for læring gjennom bruk av didaktiske verktøy og varierte undervisnings- og arbeidsformer for å sikre god faglig progresjon
  • har studenten kunnskap om og er bevisst de krav som stilles til lærerrollen i arbeid med dans som et estetisk fag, og kan utøve en autonom og profesjonsetisk holdning
  • kan studenten undersøke, analysere og vurdere relevant forskning for å utforske og videreutvikle egen undervisningsvirksomhet

Teaching and learning methods

Fagdidaktikk er et erfarings- og refleksjonsfag, der egenaktivitet, gruppediskusjoner og bearbeiding av fagdidaktiske problemstillinger er sentralt. Arbeidsformene i fagdidaktikk vil variere og kan være undervisningstrening og observasjon, praktiske øvelser, diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Det forventes at studentene bruker tid utenom undervisningen til gruppearbeid og individuelt arbeid.

Assessment

Vurdering for læring

Vurderingen underveis i studiet skal være individbasert og støtte studentens egen lærings- og utviklingsprosess. Den kan inkludere egenvurdering, hverandrevurdering og tilbakemelding fra studiets fagansatte.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav for emnet må være godkjent for at studenten kan avlegge avsluttende eksamen. Eksamen i fagdidaktikk integreres i felles avsluttende eksamen for studiet i sin helhet.