Teaching theory for specific subject matter - dance
Brief course description
Fagdidaktikk dans gjenspeiler ulike pedagogiske og didaktiske tilnærminger til dans. Grunnleggende danseteknikk innenfor sceniske danseformer står sentralt. Kreativitet, skapende arbeid og scenisk realisering er også viktige komponenter. Det vektlegges at studentene kan reflektere bevisst over faglige og pedagogiske spørsmål relatert til dans som kunst- og uttrykksform.
Emnet består av følgende komponenter:
- Lek, kreativitet og skapende arbeid med barn og unge
- Grunnlagsarbeid i dans
- Dansefaglig fordypning, konseptutvikling og scenisk realisering/formidling
- Individuell dansedidaktisk fordypning Noen fagdidaktiske temaer er felles med fagdidaktikk teater og musikkteater
The course’s learning outcomes
Etter endt emne:
- har studenten kunnskap om og kan reflektere over pedagogisk-didaktiske problemstillinger relatert til dans som kunstnerisk uttrykksform og dens legitimitet og relevans i ulike sammenhenger
- har studenten kunnskap om og kan planlegge, gjennomføre og vurdere danseundervisning i lys av elevenes alder, ferdigheter, situasjon og psykiske og fysiske forutsetninger innenfor gjeldende lov- og læreplanverk
- har studenten kunnskap om og kan motivere og tilrettelegge for læring gjennom bruk av didaktiske verktøy og varierte undervisnings- og arbeidsformer for å sikre god faglig progresjon
- har studenten kunnskap om og er bevisst de krav som stilles til lærerrollen i arbeid med dans som et estetisk fag, og kan utøve en autonom og profesjonsetisk holdning
- kan studenten undersøke, analysere og vurdere relevant forskning for å utforske og videreutvikle egen undervisningsvirksomhet
Teaching and learning methods
Fagdidaktikk er et erfarings- og refleksjonsfag, der egenaktivitet, gruppediskusjoner og bearbeiding av fagdidaktiske problemstillinger er sentralt. Arbeidsformene i fagdidaktikk vil variere og kan være undervisningstrening og observasjon, praktiske øvelser, diskusjoner, forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Det forventes at studentene bruker tid utenom undervisningen til gruppearbeid og individuelt arbeid.
Assessment
Vurdering for læring
Vurderingen underveis i studiet skal være individbasert og støtte studentens egen lærings- og utviklingsprosess. Den kan inkludere egenvurdering, hverandrevurdering og tilbakemelding fra studiets fagansatte.
Avsluttende vurdering
Alle arbeidskrav for emnet må være godkjent for at studenten kan avlegge avsluttende eksamen. Eksamen i fagdidaktikk integreres i felles avsluttende eksamen for studiet i sin helhet.