Improvisasjon og koreografisk komposisjon del 3
Brief course description
Emnet skal introdusere studentene for ulike metoder i improvisasjon og komposisjon og stimulere til skapende arbeid med dans. Studentene skal få en forståelse av forholdet mellom idéer, metoder og kunstnerisk uttrykk. Det fokuseres på å strukturere, bearbeide og utvikle ulike former for bevegelsesmateriale og deres relasjon til rom, tid og formidling. Emnet vektlegger også samarbeid, bevissthet rundt møtet med publikum, kollektiv tenkning og ideutvikling, samt elementer av analyse, tilbakemelding og kontekstualisering. Gjennom eksperimentering, selvstendighet og relasjonelle erfaringer, utvides handlingsrommet for egne valg.
Emnet består av:
- ulike metoder for improvisasjon
- ulike metoder for koreografisk komposisjon
- utforsking og eksperimentering
- idé- og konseptutvikling
- observasjon, analyse, kontekstualisering
The course’s learning outcomes
Etter endt emne skal studenten:
- kunne anvende grunnleggende metoder for improvisasjon
- ha kunnskap om enkle komposisjonsmetoder
- kunne arbeide selvstendig, individuelt og/eller kollektivt
- kunne anvende metoder for tilbakemelding
- ha kunnskap om prosessen fra idé til visning
Teaching and learning methods
Arbeidsformene i emnet er lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid. Undervisningen består i hovedsak av kreativ og skapende oppgaver og prosesser.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, minimum 80 %
- gjennomført faglige pålagte oppgaver og være aktivt deltakende i undervisningen
Assessment
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentens arbeid og utvikling vurderes underveis i forhold til emnets læringsutbytte. Emnet vurderes av lærerne/koreografene i samråd med programansvarlig.
Emnet vurderes med karakteren bestått/ikke-bestått.