Project Realization 3 – Preperatory Work: Master Project
Brief course description
Emnene Prosjektrealisering 1-3 videreutvikler studentenes forståelse av iscenesettelse gjennom ulike former for individuelle og kollektive presentasjoner, arbeidsdemonstrasjoner, etyder og forestillinger. Sentralt står konseptutvikling, undersøkelse, prosjektutvikling- og gjennomføring, resepsjons- og virkningsanalyse, dokumentasjon og formidling. De ulike formatene vil innebære møter med et differensiert publikum. Emnet vil sette studentene i stand til å skape og presentere sceniske uttrykk og forestillinger av høy kvalitet, som kan virke i relevante kontekster og synliggjør studentens kunstnerskap.
Prosjektrealisering 3 har fokus på kunstnerisk entreprenørskap, og lar konstellasjoner av studenter og eksterne arbeide med mer komplekse samarbeidsprosjekter der ulike publikum brukes aktivt i undersøkelsene. Det legges vekt på avgrensning, spesialisering og fordypning. Alle aspekter ved arbeidet knyttes til den kommende realiseringen av masterprosjektet som utvikles, testes og bearbeides.
Emnene Prosjektrealisering 1-3 er halvårlige emner som blir vurdert og avsluttet etter hvert semester. De bygger på hverandre og har en faglig progresjon. De leder frem mot emnet Masterprosjekt, som tas i 4 semester.
The course’s learning outcomes
Etter endt emne skal studenten:
- alene og i samarbeid med interne og eksterne, ha gjennomført nødvendige sceniske undersøkelser, og produsentorientert grunnlagsarbeid, med henblikk på gjennomføringen av masterprosjektet i 4. semester
- kunne anvende publikum aktivt i sceniske undersøkelser gjennom ulike performative kontrakter
Teaching and learning methods
Arbeidsformer kan være lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid og bestå i praktiske øvelser, kreative oppgaver, forelesninger, selvstudier, prosjektarbeid og skriftlige arbeider. Studentene arbeider i stor grad selvstendig med organisering, tilrettelegging og gjennomføring av sine realiseringsprosjekter. Ut ifra de spesifikke prosjektenes innretting tilpasses arbeidet progresjonen og målet med studiet.
Arbeidskrav for emnet er:
- Aktiv deltakelse og obligatorisk oppmøte til oppsatte tider for undervisning, veiledning, gruppearbeid, ekskursjoner, diskusjonsfora og kurs
- Innlevering og presentasjon av obligatoriske emneoppgaver til oppsatte frister
Assessment
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få vurdering i emnet.
Studentens arbeid i emnet skal veiledes og vurderes underveis. Vurderingen underveis baserer seg på veiledning, lærervurderinger, gruppediskusjoner og egenrefleksjon over faglig utvikling sett i relasjon til emnets læringsutbytte.
Underveisvurdering og avsluttende vurdering gjøres av emneansvarlig pedagog. Emnet vurderes til bestått/ikke-bestått.