Performance
Skjønnhet I-X
Stipendiat Janne-Camilla Lyster inviterer publikum inn i et kontemplativt scenisk rom med syv dansere og én pianist.
Til grunn for Skjønnhet I-X ligger et partitur som består av ti koreografiske dikt – dikt som kan leses både som poesi og dans. Partituret vil bli omskapt gjennom dansernes og pianistens lesning og praksis, ved at de etablerer et sensorisk forhold til teksten.
Tid og lys, bevegelse og lyd veves sammen i en syklus hvor enkelhet, fortrolighet og forgjengelighet danner mønstre og teksturer – med en presisjon som åpner for det man ikke kan forestille seg.
Prosjektet har røtter i den såkalte New York-skolen som vokste frem på 1950- og 60-tallet. Den besto av en gruppe komponister, musikere, billedkunstnere, performancekunstnere, koreografer og dansere som bidro til utvidelse av det tradisjonelle kunstbegrepet gjennom å finne nye måter å samarbeide og skape verk på – og John Cage ble ansett som en slags ”manager” for gruppen. Partiturer bestående av eksperimentell notasjon i form av f. eks. grafiske symboler eller tekstinstruksjoner, kalt «open form scores», ble utviklet, og utøveren fikk en utvidet rolle idet det ikke fantes én, men snarere et uendelig antall mulige interpretasjoner av partituret. Å jobbe på denne måten krever mot, tillit og nysgjerrighet av både koreograf og utøver.
Med seg i prosjektet Skjønnhet I-X har forfatter og koreograf Janne-Camilla Lyster pianisten Ellen Ugelvik, beskrevet som en av samtidsmusikkens viktigste utøvere, og de fremstående danserne Cecilie Lindeman Steen, Catharina Vehre Gresslien og Karen Lynne Bjerknesli.
Verkets ti deler:
I Transparens A
II Transparens B
III Sirkel
IV Ett hundre feiltrinn
V Kjærlighet
VI Asymmetrier
VII How to speak to the air
VIII Blomster
IX Hemmelig hest
X Tid
I forbindelse med forestillingen vil det være en utstilling av partituret i foajeen.
Janne-Camilla Lyster (f. 1981) er danser, forfatter og koreograf. Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, hvor hun for tiden er stipendiat ved avdeling Dans. Gjennom sitt stipendiatprosjekt utvikler hun litterære partiturer for dans. Hun har utgitt flere diktsamlinger, sist Herostratos (scenepartitur, 2017) og Melk kåpe sand måpe (2015). Siste sceniske arbeider inkluderer Dynamic (adapsjon av Deborah Hays solokoreografi, Den Norske Opera & Ballett, 2014), Nordisk partitur: Flukt og forvandling (Dansens Hus, 2015), og Herostratos (Det Norske Teatret høsten 2017, regi ved Øyvind Osmo Eriksen
Forestillingsintroduksjon: 30 min. i forkant av hver forestilling vil det være en kort introduksjon. Forestillingsintroduksjon
Støttet av: Norsk Kulturfond
Samprodusert av Dansens Hus og Kunsthøgskolen i Oslo / Program for kunstnerisk utviklingsarbeid.