Performance

Avgang 2025: Johanna Øyno / Om fenomener og eksistenser
Forestillingen Om fenomener og eksistenser er Johanna Øyno sitt avgangsprosjekt i master i teater på KHiO.
Hva er å være? Tilstede. Slippe alt inn. Og puste det ut igjen. Oppleve forbindelsene. Mellom alt. Som er.
Tittelen Om fenomener og eksistenser refererer til to begreper som kan ses på som grunnleggende innenfor både filosofi og kunst. Innenfor fenomenologi er fenomen den direkte erfaringen av virkeligheten slik vi opplever den. Dette knyttes til forestillingens arbeid med kroppens fysiske tilstedeværelse, hvordan den opplever tid, rom og tyngdekraft gjennom bevegelse og rytme. Eksistens, på den andre siden, relaterer seg til ideen om å være, å eksistere, og spørsmålene rundt hvorfor og hvordan vi er til.
Avgangsforestillingen undersøker nettopp dette: Hva er menneskets eksistens i dag, og hvordan forholder vi oss til både naturen, samfunnet og oss selv? Dette er en invitasjon til noe som ikke nødvendigvis gir klare svar, men som heller stiller spørsmål. Det er en invitasjon til å tenke på hva det betyr å være, og hvordan vi forholder oss til de store, eksistensielle spørsmålene.
‘And then I realized I am the world. But the world – is not me. Although at the same time I am the world.
But the world´s not me.
And I´m the world.
And after that I didn´t think anything anymore.’
Utdrag fra The werld (Daniil Kharms, 1930).
Medvirkende
Konsept og regi: Johanna Øyno
Utøvere: Katarzyna Maria Sanak, Benjamin Lønne Røsler, Erlend Olderskog Albertsen, og Johanna Øyno
Veiledning: Cathrine Myhre Solbjør, Mads Thygesen, Fernanda Branco
Koreografisk veiledning: Karen Høybakk Mikalsen
Kostymer: Signe Vasshus
Scenografi: Johanna Øyno med veiledning av Gunhild Mathea Husvik-Olaussen og Katarzyna Maria Sanak
Lysdesign: Clement Irbil
Lystekniker: Peder Øyen
Lysansvarlig: Ronnie Tungland
Teknisk leder: Kjetil Skåret
Rekvisitt: Tormod Fuglestad
Maler: Olivier Marcouiller
Tusen takk til Terje Abusdal for foto, Espen Hjort for samtale og tekstutdrag fra stykket Bilder av brent jord (2023), og til Finn Øglænd for bruk av to dikt fra samlingen Høymolesang (2020).
En ekstra takk til mine klassekollegaer for to år med utforskning og utveksling av kunnskap og inspirasjon, og til alle andre som på en eller annen måte har bidratt til dette prosjektet.