Seminar/Conference
Agenda kunst og handverk: Kunsten og skeivdom
Med semesterets fyrste Agenda ynskjer me å gje eit innblikk i det nærast uendelege temaet skeivdom, kjønn og identitet i kunsten.
Med semesterets fyrste Agenda ynskjer me å gje eit innblikk i det nærast uendelege temaet skeivdom, kjønn, og identitet i kunsten ved å både sjå oss tilbake i historia, og gjennom samtidige kunstnarskap som utforskar ein eller fleire av dei nemnde temaa. Med eit ynske om å kunne stimulera til vidare samtale og diskusjon so vil ikkje denne Agendaen vera ei altomfattande og uttømmande forelesingsrekke, men med ei blanding av kunsthistorikarar, teoretikarar og kunstnarar vil me skapa eit rom for innsikt der me kan fortsetja å formulera, diskutera og utvikla ei forståing og vokabular rundt temaa som me kan bera med oss innad og utanfor institusjonens veggar.
Program:
10:30-10:45 Intro ved Marius Moldvær NO
10:45-11:30 Foredrag med kunsthistorikar Øystein Sjåstad «Halfdan Egedius' Lørdagskveld (1893)´ som skeivt ikon?» NO
11:30-12:00 Kunstnarpresentasjon og videovising med Stine Omar og Kaya Wilkins «about RØR and collaboration in general» ENG
12:00-13:00 Lunsj
13:00-13:45 Foredrag med Kaja Schjerven Mollerin om Gunnvor Hofmo «Verden og buksene. Et Gunvor Hofmo-fragment.» NO
13:45-14:15 Kunstnarpresentasjon matt lambert ENG
14:15-14:30 Pause
14:30-15:15 Foredrag med Andreas Breivik om Fin Serck-Hanssens tidlegare kunstnarskap NO
15:15-15:30 Q&A / Oppsummering og diskusjon – leia av Marius Moldvær NO/ENG
Smittevern
KHiO ivaretek smittevern
Hald avstand til andre, minimum 1 meter
Følg tilvisingar og oppfordringar frå arrangør
Vær nøye med handhygiene. Bruk tilgjengelag handdesinfeksjon
Om du ikkje føler deg frisk, skal du ikkje gå på arrangementet
Bidragsytarar
Marius Moldvær
Marius Moldvær (f. 1985 Aurland, Noreg) er ein norsk biletkunstnar, teoretikar, skribent og undervisar. Han har ein bachelor frå fagområdet for fotografi ved den tidlegare Kunsthøgskulen i Bergen, og ein master i Critical Theory and Creative Research frå Pacific Northwest College of Art i Portland, Oregon, USA. Moldvær er for haustsemesteret mellombels tilsett ved Kunsthøgskolen i Oslo som teoriansvarleg for bachelorstudia ved avdeling kunst og handverk.
Øystein Sjåstad
Øystein Sjåstad er professor i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo. Han har skrevet en rekke bøker og artikler om norske kunstnere som Christian Krohg, Oda Krohg, Fritz Thaulow, Irma Salo Jæger, Bjarne Melgaard og flere andre, i tillegg til fransk impresjonisme. Av nyere publikasjoner kan nevnes "Kitty Kielland as a 'New Woman'", "Chrstian Krohg's Images of Family Intimacy in the Age of Impressionism", "Hvorfor finnes ikke norsk feministisk kunsthistorie?" og "Cézanne and Norwegian Modernism."
Stine Omar og Kaya Wilkins
Ships in the Night
i sip my drip up in my morning
you're out late dancing in your night
i walk out into the streets
you go home dip into your sheets
ships in the night
chips in the bed
i’m stuck at the dock
with shit in my teeth
i don't sleep i'm just up waiting on my phone
i wanna share a timezone
you bring me breakfast in the morning
it's just a picture i can't eat
you must be green from all that julia roberts
there's nothing in my fridge
just maybe some
ships in the night
chips in the bed
i’m stuck at the dock
with shit in my teeth
i dont sleep im just up waiting on my stupid phone
i wanna share a timezone
RØR, a musical project created by Kaya Wilkins and Stine Omar in New York in 2018 in the romance of their sexual relationship
Their 2019 5 track EP ARE WE STILL TALKING never saw a release in the aftermath of the breakup and other projects, but was performed twice in Paris and once in Oslo
Is it safe to mix business and pleasure?
Is it possible for a creative person not to?
Are we still talking?
Ships In The Night is a song from the EP.
A song about a long distance relationship and dealing with phones and timezones.
Julia Roberts is the name of a smoothie Kaya and Stine shared at a cafe in Berlin in 2019
Two years later the ships have been sailing different routes in and out of relation on different waters around the world twice day and night and back into the same dry dock of Berlin and out again. At one point nothing made more sense than Danskebåten
19 hours on the DFDS Queen Of Scandinavia offers 3 crew assisted potty breaks for your animal. Telling your friends Bye I’m about to board a cruise ship with my ex to take me from Copenhagen to Oslo and it takes 19 hours, that might seem like an exaggerated amount of travel time
But what about all that other time, time that passed in between the idea of a song describing the current struggle of your relationship and now, a music video, isn't it sweet that when you thought that ship had sailed you can find each other on a dock in the middle to discover you still have the same shit stuck up in your crooked teeth and that the title of your unreleased EP is an ever burning current?
Kaja Schjerven Mollerin
Kaja Schjerven Mollerin (f. 1980) er kritiker i Klassekampen, tidligere redaktør av Vinduet og redaksjonsmedlem i tidsskriftet Agora. Hun har doktorgrad i allmenn litteraturvitenskap fra Universitetet i Oslo, og hennes avhandling om Susan Sontag, I denne verden, ble utgitt i bokform. Hun har også utgitt bøkene Seks fot under. Om Hans Herbjørnsruds forfatterskap (2011) og Sammen, hver dag. Om fellesskap i litteraturen (2012), og boken om Handke-debatten sammen med Henning Hagerup. I 2012 ble hun kåret til Årets kritiker. Samme år fikk hun Anders Jahres kulturpris.
matt lambert
matt lambert is a non-binary, trans, multidisciplinary collaborator and co-conspirator working towards equity, inclusion, and reparation. They are a founder and facilitator of The Fulcrum Project and currently are a PhD student between Konstfack and University of Gothenburg in Sweden. They hold a MA in Critical Craft Studies from Warren Wilson College and an MFA in Metalsmithing from Cranbrook Academy of Art.
Lambert currently is based in Stockholm Sweden and was born in Detroit MI, US where they still maintain a studio. They have exhibited work nationally and internationally including at: Turner Contemporary, Margate, Uk, ArkDes, and Sven-Harrys Konstmuseum, Stockholm, Sweden, Museo de la Ciudad, Valencia , Spain and Walker Art Center, Minneapolis, MN, US. lambert represented the U.S in Triple Parade at HOW Museum, Shanghai, China, represented the best of craft in Norway during Salon del Mobile, Milan, Italy and was the invited feature at the Benaki Museum, Athens ,Greece during Athens Jewelry Week. lambert has actively contributed writing to Art Jewelry Forum, Garland, Metalsmith Magazine, Klimt02, Norwegian Craft and the Athens Jewelry Week catalogues and maintains a running column titled Settings and Findings in Lost in Jewelry Magazine.
Andreas Breivik
Andreas Breivik er mastergradsstudent i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo. Han arbeider i tillegg som skribent og kunstkritiker tilknyttet tidsskriftet Kunstkritikk. Breivik har tidligere studert estetikk og litteratur i Oslo og California, han har vært tillitsvalgt i Norsk Kritikerlag, og dessuten utgitt bladet 'Vi ser på kunst' i samarbeid med Victoria Duffee.