Subject Area 1 - Skills
Brief course description
Emnene Faglig fordypning 1-3 tar utgangspunkt i studentens fagområde (regi, skuespill, scenetekst, scenografi e.l.), og bygger på den kompetansen studenten har fra tidligere utdanning og praksis. I disse emnene skal studenten videreutvikle ferdighetene som er nødvendige for å utvikle og realisere sitt kunstnerskap. Studenten er selv med på å definere mål, progresjon, og faglig fordypning.
Faglig fordypning 1 har som hovedfokus at studenten synliggjør sin kompetanse for sine medstudenter, for kollegiet og for seg selv. I samråd med veileder skal studenten utforme en plan for videreutvikling av nødvendige ferdigheter, og definere læringsmål og progresjon. Planen skal operasjonaliseres og følges opp av veileder.
Emnene Faglig fordypning 1-3 er halvårlige emner som blir vurdert og avsluttet etter hvert semester. De bygger på hverandre og har en faglig progresjon. De leder frem mot emnet Masterprosjekt, som tas i 4 semester.
The course’s learning outcomes
Etter endt emne skal studenten:
- ha kartlagt kompetanse fra tidligere, laget en plan og gjennomført et forløp for videreutvikling av ferdigheter knyttet opp mot studentens fordypningsfokus
- ha skaffet seg oversikt over og ekspertise i bruk av relevante teknologiske verktøy, nødvendige for videreutvikling av studentens kunstnerskap og gjennomføring av masterprosjektet
Teaching and learning methods
Arbeidsformer kan være lærerstyrt undervisning, veiledning og selvstendig arbeid og bestå i praktiske øvelser, kreative oppgaver, forelesninger, selvstudier, prosjektarbeid og skriftlige arbeider.
Sentralt står læring gjennom praktisk utprøving av faglige ferdigheter. Arbeidskrav for emnet er:
- Aktiv deltakelse og obligatorisk oppmøte til oppsatte tider for undervisning, veiledning, gruppearbeid, ekskursjoner, diskusjonsfora og kurs
- Innlevering og presentasjon av obligatoriske emneoppgaver til oppsatte frister
Assessment
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få vurdering i emnet.
Studentens arbeid i emnet skal veiledes og vurderes underveis. Vurderingen underveis baserer seg på veiledning, lærervurderinger, gruppediskusjoner og egenrefleksjon over faglig utvikling sett i relasjon til emnets læringsutbytte.
Underveisvurdering og avsluttende vurdering gjøres av emneansvarlig pedagog. Emnet vurderes til bestått/ikke-bestått.