Fysisk grunntrening og helsefag del 2
Brief course description
Emnet vektlegger individuell tilrettelegging og forskning på egen kropp for å opparbeide en dypere forståelse for egne fysiske forutsetninger og behov, samt kunnskap om og erfaring med styrke og stabilitetstrening, fleksibilitet, plassering, utholdenhet, skadeforebygging og restitusjon. Anatomi skal gi studenten kunnskap om kroppens anatomi og dens motoriske og fysiologiske funksjoner.
Ernæringslære skal gi en teoretisk opplæring om riktig ernæring og forhold mellom kosthold og fysisk aktivitet. For å utvikle selvstendige og trygge dansekunstnere, samt å ansvarliggjøre studenten i kollektive prosesser, vektlegges også kunnskap om motivasjon, prestasjonsforberedelser og kommunikasjon.
Emnet kan bestå av fag som:
- anatomi
- ernæring
- fysisk grunntrening
- motivasjon
- prestasjonsforberedelse
- kommunikasjonskunnskap
The course’s learning outcomes
Etter endt emne skal studenten:
- kunne anvende kunnskap om skjelettets og muskulaturens anatomi
- kunne anvende fysisk grunntrening som supplement til den dansetekniske treningen
- kunne anvende kunnskap om hensiktsmessig ernæring i det daglige
- ha gode kunnskaper om og ta i bruk treningslære, skadeforebygging og rehabilitering
- kunne utarbeide og gjennomføre egne treningsprogram for oppvarming, bevegelighet, styrke og utholdenhet på en hensiktsmessig måte
- kunne anvende kunnskap om kommunikasjon, motivasjon og presentasjon
Teaching and learning methods
Det første året vil emnet i stor grad foregå gjennom lærerstyrt undervisning samt individuell veiledning. I andre og tredje studieår kreves det i stor grad selvstudier og ansvar for egen trening og utvikling.
Undervisningen kan foregå individuelt og i større eller mindre grupper. Undervisningen tilpasses progresjonen og målet med studiet og ut fra gruppens sammensetning.
Arbeidskrav for emnet er:
- obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen, minimum 80 % 21
- gjennomføre faglige pålagte oppgaver og være aktivt deltakende i undervisningen
- innlevert treningslogg og refleksjonsnotat om egen utvikling og eventuell rehabilitering
Assessment
Arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne få avsluttende vurdering i emnet.
Studentens arbeid i emnet vurderes underveis i forhold til emnets læringsutbytte. Emnet vurderes av programansvarlig eller emneansvarlig.
Emnet vurderes med karakteren bestått/ikke-bestått