Trude Skogen Støvind om PPU i dans
Hva får en danser med en aktiv karriere til å søke seg til praktisk-pedaogisk utdanning? Tidligere PPU-student Trude Skogen Støvind deler sine tanker og erfaringer med oss i dette intervjuet.
Hvem er du og hva er din bakgrunn?
Jeg heter Trude Skogen Støvind og pensjonerte meg som ballettdanser i 2015, etter å ha jobbet i over 20 år i Nasjonalballetten i Oslo. Jeg startet å danse da jeg var 7 år på Heather Hebberts ballettinstitutt i Bodø og videreutdannet meg i Munchen, før jeg vendte tilbake til Norge og ble ansatt i Nasjonalballetten. Jeg tok PPU ved KHiO 2016/17 og har vært ansatt ved Ballettskolen ved Den Norske Opera og Ballett siden høsten 2017. I tillegg til å undervise der gir jeg bl.a. klasser til ungdommer tilknyttet talentutviklingsprosjektet På Tå Hev og er jevnlig på turné med et program for ungdomsskoleelever i regi av Den Kulturelle Skolesekken.
Hvorfor søkte du PPU og KHiO?
Jeg bestemte meg for å gi meg selv litt tid til å tenke på veien videre da jeg sluttet på Operaen. Jeg hadde vært over to tiår i samme jobb, på samme sted og ønsket å få litt avstand til dansen for å kunne tenke over hva jeg ønsket å gjøre. Det ble ganske raskt klart for meg at jeg er for rastløs til å ikke gjøre så mye og det var en fin erkjennelse for meg selv at jeg savnet selve dansefaget. Så jeg søkte PPU på KHiO både fordi jeg ville undersøke om lærerrollen kunne være noe for meg og det virket også som et fornuftig valg å jobbe videre innen utdanning. Det var en gledelig overraskelse at dette studiet engasjerte meg i like stor grad som å være utøvende kunstner selv!
Hvordan er det å være student på PPU og KHiO?
Jeg trivdes veldig godt som student ved KHiO. Klassen var super og foreleserne var kunnskapsrike og engasjerte. Jeg syntes spesielt teoridelen av studiet var givende og det var tilfredsstillende og gav meg selvtillit å utfordre nye deler av meg selv. Dessuten ble jeg veldig inspirert av å gå i en klasse med så mange dyktige og erfarne kunstnere.
Har dette studiet påvirket deg som utøver/kunstner?
Det er ingen tvil om at dette studiet har påvirket meg som lærer. Jeg lærte mye om barn og unges utvikling, både fysisk og mentalt og jeg mener det er avgjørende for å kunne utøve yrket optimalt å ha forståelsen for disse prosessene. Jeg har også fått verktøy til å bryte ned det faglige jeg allerede kunne, til å tilpasses forskjellige aldersgrupper og nivå, og ikke minst å sette ord på den tause kunnskapen som man bare «kan» som utøver.
Hvordan ser du for deg din videre yrkeskarriere?
Jeg trives bedre og bedre som lærer etterhvert som jeg blir mer erfaren. Akkurat nå jobber jeg på Ballettskolen ved Den Norske Opera og Ballett, i tillegg til å undervise litt kortere perioder for elever og profesjonelle på alle slags nivå. Jeg synes egentlig det er givende å være lærer for forskjellige grupper, da jeg synes klassisk ballett er viktig, en fin grunnbasis for alle typer dans. Dessuten holder det meg oppdatert på forskjellig praksis i miljøet. Jeg håper å kunne fortsette å ha en fast base hvor jeg jobber, men i tillegg kunne lufte meg som gjestepedagog regelmessig for å holde meg oppdatert og inspirert.
Hva brenner du for og hvilke visjoner har du?
Etter å ha vært klassisk ballettdanser nesten hele mitt liv er det nok ingen overraskelse at jeg brenner for klassisk ballett. Men det kreves mer av en danser i dag enn da jeg selv var nyutdannet og jeg ønsker å være med å veilede dagens unge inn i et fantastisk, men krevende yrke. Dagens ballettdansere må kunne vise til allsidige kvaliteter og jeg ønsker å kunne utarbeide et undervisningsopplegg som tar hensyn til dette, uten å svekke styrken og de tekniske ferdighetene, som det også stadig stilles høyere krav til. Av den grunn er jeg inspirert til å se på hvordan man kan bruke alternativ trening til å hjelpe elevene mer effektivt. Et annet hjertebarn for meg er unge gutter som danser klassisk ballett. Jeg håper å kunne motivere og rekruttere flere gutter til å begynne, bli glad i - og bli i dansen.