Simen Formo Hay, initiativtaker og kunstnerisk leder for «Døgnfluer»

Ikke bare ei døgnflue

–Dette er et politisk prosjekt for fellesskapet, sier Simen Formo Hay, initiativtaker og kunstnerisk leder for «Døgnfluer».

Hay går 3. året bachelor regi på Teaterhøgskolen. Lørdag 7. oktober er han klar for den niende utgaven av Døgnfluer. Fire grupper med regissører, dramatikere, scenografer og skuespillere får 24 timer til å lage hvert sitt teaterstykke. Om det blir bra eller dårlig, trist eller morsomt, streit eller sært, vet man ikke.

– Jeg vil gjøre kunst til noe mer enn ett enkelt uttrykk, noe mer enn bare en forestilling. Det må være en happening, en hendelse, der man samles og får en sosial opplevelse, forklarer Hay. 

Første gang han arrangerte Døgnfluer var våren 2014. Da var han student på Westerdals.

– Jeg er ikke opphavsmann til selve idéen, det er med inspirasjon fra noe som kalles «Det kolde bord» i København og et lignende prosjekt jeg har vært med på i Fredrikstad, men det er jeg som har startet opp i Oslo. Fem ganger har vi laget teater, tre ganger har det blitt til en konsertversjon, og i fjor lagde vi musikal. Det var vanskelig! Det ble nesten ikke tid til å øve for eksempel koreografi. Men vi ville utfordre oss selv, det hadde nemlig begynt å gå nesten for bra. Men det ble da noen gode øyeblikk i musikalversjonen og, hehe.

– Og nå er dere tilbake med teater som sjanger?

– Det er vi! Og vi gleder oss. Men jeg kan allerede nå røpe at den 10. utgaven av Døgnfluer, som vi skal lage til våren, blir en festival, med 6-7 arrangementer i løpet av en helg. Og da tenker vi å bringe inn andre kunstarter og sjangre, som dans eller film. Kanskje vi og skal lage et magasin på 24 timer? Eller starte en cafe?

–Og hvem har du med deg?

–Jeg tror studenter fra alle avdelinger på KHiO har vært representert på et tidspunkt. Folk med ulik bakgrunn fra forskjellige steder. Denne gangen har vi med studenter fra Kunstakademiet, fra Design, og mange fra Teaterhøgskolen. Og så har vi veldig god støtte fra teknisk avdeling. Jeg prøver å utfordre meg selv på hva slags folk jeg caster, og vil satse på de unge og uerfarne. Og kanskje kan de som har vært med mange ganger, få nye oppgaver? For eksempel skal Andreas Tønnesland fra 3. året skuespillerfag ha regi i den ene gruppa. Gruppene er ujevne, slik at forutsetningene blir forskjellige. For eksempel har vi en gruppe med syv skuespillere og en med to, da kan ikke resultatet blir det samme. Men man må altså ikke være student her for å bli med. Dette åpner skolen også for folk utenfra, med eller uten utdanning.

– Og det er også en del av tanken bak prosjektet?

– Ja, min agenda er å skape en felles plattform for kreative miljøer i Oslo. Jeg synes det er et problem i Norge generelt, og i kunsten spesielt, at folk er så fokuserte på sitt. Jeg ønsker å skape noe samlende, både for de som jobber med dette og for publikum som kommer for å se. Det er jo så kjedelig å jobbe alene! Jeg vil bidra til å lage et stort miljø, på kryss og tvers av fag og på kryss og tvers av byen. 

– 24 timer er ganske kort tid – hvordan gjennomfører dere et slikt konsept?

– Fredag kl 20, 24 timer før publikum sitter klare i salen, møtes tre dramatikere og én scenograf og får utdelt en oppgave. Vanligvis er det dramatikerne som jobber frem en idé, en tekst i løpet av natten. Denne gangen skal vi prøve noe nytt, der den ene av fire grupper jobber ut ifra et scenografisk konsept. Det blir spennende. Lørdag morgen møtes regissører, skuespillere og alle andre funksjoner, klare til å lage forestillingen sammen. Den vises samme kveld, og så går det som det går.

Døgnfluer spilles på Scene 3 på KHiO lørdag 7.oktober kl 20.00