Your browser is not supported by khio.no. To view this site please upgrade or use another browser. If you can't use a modern browser, try disabling javascript, which will make khio.no simple, but mostly usable.

Supported browsers: Chrome 117, Firefox (Android) 118, Android WebView 117, Chrome 117, Chrome 116, Chrome 115, Chrome 114, Chrome 109, Edge 117, Edge 116, Firefox 118, Firefox 117, Firefox 91, Firefox 78, Safari/Chrome (iOS) 17.0, Safari/Chrome (iOS) 16.6, Safari/Chrome (iOS) 16.3, Safari/Chrome (iOS) 16.1, Safari/Chrome (iOS) 15.6-15.7, Opera Mobile 73, Opera 103, Opera 102, Opera 101, Safari (MacOS) 17.0, Safari (MacOS) 16.6, Safari (MacOS) 15.6, Samsung 22, Samsung 21

Javascript is disabled. khio.no should still be usable, but the user experience will be simpler.

Pedagogy

ECTS Credits
30
Course code
PPU800
Included in study programme
Postgraduate Certificate in Educational theory and practice in Performing Arts

Brief course description

Pedagogikk er både et vitenskapsfag og et profesjonsfag som skal bidra til profesjonalitet i lærerrollen og undervisningsutøvelse. I praktisk-pedagogisk utdanning er fagets først og fremst et profesjonsfag. Faget skal gi kunnskap om og innsikt i grunnleggende pedagogiske problemstillinger og tema relatert til scenekunstpedagogisk virksomhet.

Emnet består av følgende tema:

  • Lærerprofesjonen: lærerrolle, etikk og undervisningslære
  • Elevkunnskap: Å bli agent i eget liv
  • Kontekst: læringsmiljø, læringsprosesser og klasseledelse
  • Praktisk-estetiske fags egenart: historie, legitimering, estetiske læreprosesser og aktuelle ramme- og læreplaner
  • Forskning og pedagogisk utviklingsarbeid: filosofi, vitenskap og FOU-arbeid

The course’s learning outcomes

Etter endt emne:

  • har studenten inngående kunnskap om, kan reflektere og vise evne til kritisk tenkning rundt sentrale pedagogiske tema og problemstillinger, samt kan innhente, analysere, dokumentere og formidle forskningsbasert danse- og/eller teaterpedagogisk teoretisk, empirisk eller erfaringsbasert kunnskap
  • har studenten solid kunnskap om, og er bevisst de krav som stilles til lærerrollen i arbeid med dans og/eller teater og musikkteater som kunstnerisk utøvende fag ut fra et etisk, historisk, filosofisk, etisk og samfunnsmessig perspektiv og viser en autonom og yrkesetisk holdning i møte med elever, foresatte og kolleger
  • har studenten kunnskap om, og kan anvende aktuelle lov- og læreplanverk, styringsstruktur og rammebetingelser i egen undervisning, og kan kritisk reflektere over utdanningspolitiske spørsmål generelt og i relasjon til den estetiske dimensjonen i utdanningssystemet spesielt
  • har studenten kunnskap om barn og unges utvikling, læring, motivasjon og sosialisering, og kan sette dette i sammenheng med tilpasset opplæring og et trygt og inkluderende læringsmiljø
  • har studenten inngående kunnskap om, kan håndtere utfordringer knyttet til ulike elevforutsetninger relatert til kjønn, alder, livssituasjon, psykisk helse, etnisitet og kulturbakgrunn
  • Kan studenten tilrettelegge for og gjennomføre gode og motiverte læringsforløp, god vurderingspraksis, et godt læringsmiljø og tilpasset opplæring
  • kan studenten kommunisere og delta i forskningsbasert og faglig utviklingsarbeid alene og sammen med andre innenfor scenekunstpedagogisk virksomhet

Teaching and learning methods

Arbeidsformene i pedagogikk vil variere og kan være forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, prosjektarbeid, skriftlige arbeider, fremlegg, mv. Det forventes at studentene bruker tid utenom undervisningen til gruppearbeid og individuelt arbeid. Pedagogikk er et refleksjons- og drøftingsfag, der egenaktivitet, gruppediskusjoner og bearbeiding av pedagogiske problemstillinger i relasjon til praksis er sentralt.

Arbeidskrav

  • Obligatorisk frammøte og aktiv deltagelse i undervisningen
  • Innlevert og bestått skriftlig individuell oppgave på 1500-2000 ord i pedagogikk som avslutning på høstsemesteret

Assessment

Vurderingen underveis i studiet skal være individbasert og støtte studentenes egen lærings- og utviklingsprosess. Den kan inkludere egenvurdering, hverandrevurdering og tilbakemelding fra studiets ulike fagansatte.

Avsluttende vurdering

Alle arbeidskrav for emnet må være godkjent for at studenten skal kunne avlegge avsluttende eksamen. Avsluttende eksamen i pedagogikk integreres i felles avsluttende eksamen for studiet i sin helhet.