Bendik Kaltenborn, selvportrett.

Fem nye stipendiater på Kunsthøgskolen

Fem nye stipendiater starter ved Kunsthøgskolen fra høsten: Marte Johnslien på Kunst og håndverk, Bendik Kaltenborn på Design, Brynjar Bandlien og Mette Edvardsen på Balletthøgskolen og Jan Peter Hammer på Kunstakademiet. Stipendiatet starter 1. oktober.

Stipendiatprogrammet kvalifiserer for kunstnerisk virksomhet, undervisnings- og forskningsstillinger innen høyere kunstutdanning og for annet arbeid i samfunnet hvor det stilles store krav til kunstnerisk kompetanse og innsikt. Stipendiatprogrammet er normert til tre års fulltidsstudier hvor et selvstendig kunstnerisk prosjekt på høyt nivå og med nasjonal og internasjonal faglig relevans står sentralt.

Les mer om Program for kunstnerisk utviklingsarbeid her.

Dette er stipendiatene og prosjektene

Stipendiat på avdeling Kunst og håndverk: Marte Johnslien (f. 1977)

Marte Johnslien er utdannet fra KHiO, og jobber prosjektbasert med skulptur, maleri, installasjon, foto og «artist’s books». Arbeidene hennes er både analytiske og assosiative, og drives frem av historiske og teoretiske undersøkelser. Undersøkelsene danne grunnlaget for produksjonen av kunstverket, som fører til at hun stadig varierer teknikk, medium og visuelt uttrykk. Nylige soloutstillinger inkluderer Forms of Resistance, Elephant Kunsthall, Lillehammer (2015) og Forms of Protest, Henie Onstad (2014). Hun har deltatt i gruppeutstillinger i mellom annet Malmø, Cuba, New York, Antwerpen, Tallin, Leipzig, Makedonia og Ireland.

Stipendiatprosjektet

Målet for fordypningsarbeidet «Sensitivitet som strategi» vil være å undersøke den materialbaserte kunsten innen et samfunnsperspektiv som anerkjenner viten og ikke-viten som likeverdige. Og som dermed utforsker en tredje form for viten; menneskets evne til å skape sammenhenger og helheter ved å benytte seg av hele spekteret av virkelighetstilnærminger. Les mer om Marte Johnslien her.

Stipendiat på avdeling Design: Bendik Kaltenborn (f. 1980)

Kaltenborn er en prisvinnende illustratør, animatør, kunstner og tegneserieskaper og har klienter som The New Yorker, The New York Times, Süddeutche Zeitung, Google, Toyota og en rekke norske aviser og tidsskrift. Tegneserien Liker stilen er oversatt til svensk, spansk, fransk og engelsk, og han er stilt ut over hele verden, fra Madrid, Paris og Antwerpen til Tokyo og New York. Han er utdannet bachelor fra Kunsthøgskolen og har en master i grafisk design og illustrasjon fra Konstfack i Stockholm.

Stipendiatprosjektet Tegning, form og drama:

Kunstneren vil undersøke de dramaturgiske og narrative verktøy som kan brukes til å konstruere en lengre historie, samtidig som han utforsker det improviserte i tegneserie. Han planlegger å jobbe med spillutviklere og skuespillere i arbeidet. Les mer om Bendik Kaltenborn her.

Stipendiat på avdeling Balletthøgskolen: Brynjar Bandlien (f. 1975)

Bandlien er utdannet danser fra Statens balletthøgskole (KHiO) og Balletschule der Hamburgische Staatsoper. Han har jobbet ved Hamburgeroperaen og Nederlands Dans Theater 2 og har i løpet av de siste femten årene jobbet i det frie scenekunstfeltet i Norge, Europa og i USA, og samarbeidet med en rekke dansekunstnere i inn og utland. Bandliens dansekarriere spenner fra det tradisjonelle til det samtidige og eksperimentelle. Han har erfaring både fra store institusjonskompanier og fra det frie feltet, noe han mener er en styrke. De siste årene har han jobbet blant annet i Berlin, Brussel, Lisboa, Bucuresti og New York.

Stipendiatprosjektet Recurrences – a Method and Practice within Dance and Choreography:

I en kreativ prosess vil noen situasjoner, hendelser, bevegelser og handlinger gjenta seg. Dette er såkalte «recurrences». Det kunstneriske målet for prosjektet er å lære mer om denne kunstneriske prosessen, så vel som å utvikle en ny koreografisk metode. Les mer om prosjektet her.

Stipendiat på avdeling Balletthøgskolen: Mette Edvardsen (f. 1970)

Edvardsen er koreograf og utøver og har jobbet på det internasjonale scenekunstfeltet i flere år, og utforsker også andre medier som video og bøker. Edvarsen begynte å jobbe som danser for Les Ballets C. de la B. i Belgia i 1996. Hun har samarbeidet om flere produksjoner for kompaniet, først med koreograf Hans Van den Broeck, deretter med Christine de Smedt fra 2000. Mette Edvardsen har også medvirket i prosjekter av Mårten Spångberg, Fransesco Scavetta, Bock/Vincenzi, Thomas Hauert/Zoo, Lynda Gaudreau og flere. I tillegg til å arbeide som scenekunstner har hun eksperimentert med tekst og video. I 2016 mottok hun den norske Ibsenprisen for sin We to be. Hun er utdannet fra blant annet Ecole International de Theatre J. Lecoq og Ecole Magenia, Paris og Universitetet i Oslo.

Stipendiatprosjektet Writings in Space and Time:

Tekst og språk kan være et materiale i koreografisk arbeide, og framstå som noe annet enn teater eller litteratur. Prosjektet skal utforske tekst og språk som råmateriale for dansepraksisen. Les mer om Mette Edvardsen her.

Stipendiat på avdeling Kunstakademiet: Jan Peter Hammer (f. 1970)

Hammer er utdannet fra City University of New York og har blant annet stilt ut i Paris, Berlin, Stuttgart, Hamburg, New York, San Francisco, London, Istanbul, Zagreb, Montreal. Han har jobbet med film og installasjon, med Fernando Pessoa og med å spore opp opphavet til en 30 år gammel speideruniform. Han jobber i skjæringspunktet litteratur og film.

Stipendiatprosjektet The Art of War:

Kunstneren tar utgangspunkt i den illegale antikvitetshandelen med utspring i Syria og Irak som finansierer terrorgrupper, og følger artefakter på deres reise fra Nimrud eller Hatra til Geneve og Dubai. Han avslører dermed en undergrunnsøkonomi, digitale plattformer, terrornettverk og transnasjonal finans. Les mer om prosjektet her.