Å studere på KHiO 2019: Kunst og håndverk

Navn Thomas Iversen
Fag MA Grafikk og tegning, medium- og materialbasert kunst, avdeling Kunst og håndverk
Alder 34

Fortell om avgangsprosjektet ditt?

–Jeg har brukt et og et halvt år av masteren min på å lage en blyant. Siden jeg ikke hadde en blyantfabrikk, måtte jeg finne egne løsninger. Jeg har reist rundt for å samle inn det jeg trengte for å lage blyanten; grafitt (ikke bly, som mange tror), leire, voks, treverk og lim. Jeg fant en grafittgruve i Vegårdshei, som var lagt ned for 100 år siden, han som eide tomta var veldig positiv og jeg fikk komme og hente grafitt. Leire henta jeg på Skullerud da jeg var og badet. Jeg har saget ned et tre. Jeg har fått voks fra bikubene til Kari (student på grafikk og tegning). Og jeg har laget lim av fiskeskinn. Jeg var litt bekymret for at jeg ikke skulle få til det der med limen. Det var blitt veldig kaldt i fjor høst og jeg fisket i fire dager uten å få noe, men så, da båten lå til kai på Hovedøya, straks klar til siste avgang for dagen – fikk jeg to sei. Den siste måtte jeg skjære hodet av mens turistene på båten så på og jeg kjente den fremdeles hadde dødskrampe nedi sekken min da jeg sprang om bord. Skinnet kokte jeg for å få ut proteinet, som blir til et pulver, som igjen blir til skikkelig bra lim. Knut (verksleder) på keramikk hjelpte meg med å brenne blyanten i keramikkovn, ja, for den må brennes til slutt. Det var en lettelse å få så god hjelp. All kunnskapen jeg har tilegnet meg underveis på å lage en blyant, har jeg så brukt til å lage power pencils, som er tilegnet kroppslig eller mer fysisk tegning.

–Frem til punktet jeg skal begynne å tegne er jeg veldig interessert i. Alt har en pris, noen har laget det vi bruker, de får ofte lite kred. Dersom man endrer forutsetningene for et produkt, så endres også resultatet. Jeg liker objekter, derfor liker jeg meg på KHiO sammen med andre nerder.

Hvorfor søkte du KHiO?

–Jeg søkte på BA fordi jeg delte atelier med Eirik lillebror Mikkelborg, sønnen til Bror (verksmester på grafikk). Han begynte på grafikk og jeg syntes det så veldig spennende ut. Jeg kom inn her og elska det, satt og jobba både på kvelder og i helger. På slutten av BA begynte jeg å lage papir ved å resirkulere kunstkataloger. Jeg følte meg ikke ferdig og fortsatte på MA. Jeg så at de som søkte MA var veldig interessert og flinke. De var veldig dedikert og samla seg rundt master i stedet for å ta et friår. Og det var veldig deilig å begynne på master. Det var frihet – veilederen min Jan Pettersson viste tillit til at jeg fikk ting gjort. Det var nye lærere og nye kurs. Jeg kunne godt tenke meg to år til på master, da ville jeg velge keramikk. Jeg liker den materialfokusen som er her på KHiO.

Hva er det viktigste du tar med deg?

–Erfaringer. Før skolen kunne jeg tenke at ting kunne være vanskelig å oppnå, men de fleste møter deg med åpne armer. De er interessert. Det var for eksempel en veldig god opplevelse da jeg kontaktet han som eide tomten der gruva lå, han var bare positiv. Verktøyparken her er helt vanvittig, det gir så mange muligheter, det kommer jeg til å savne. Studentene og lærerne jeg har samarbeidet godt med er viktig og den samtida vi er utdanna i. Vi studenter smitter hverandre med holdninger og interesser, i tillegg har vi lærere i ulike aldre som utfordrer oss. Vi har hjelpt hverandre – her må jeg spesielt takke Cathrine (Alice Liberg) som har leid meg gjennom hele MA. Hun husker tider og skriver ned alt. Vi er de eneste som har gått sammen i fem år helt siden oppstart på BA. Det er jo som å ha tilbrakt en barndom sammen. Alle kull burde hatt en Cathrine. Når man er nerd, så er det jo kjekt å være med andre nerder, så jeg kan snakke om kunst i tre timer uten at noen endrer tema til fotball.

Hva nå?

–Har hørt om mange som får en postdepresjon etter KHiO, alt blir så langt fra, og man mangler en sparringspartner. Jeg har fått meg atelier i Groruddalen sammen med mine to kamerater Eirik (tidligere nevnte sønn av Bror på grafikk) og Kjetil. Alle studentene har fått 87.000 kroner i etablererstipend, det er helt fantastisk, så vi har litt grafikk utstyr. Jeg skal sammen med grafikk og tegning til Finland og Sverige for å stille ut. Og så skal jeg endelig ta med kjæresten min på ferie. Hun har spist middag med meg klokken 22.00 i tre år nå. Jeg er også med i Krause kollektivet – der blir det sikkert mer utstillinger og gøy. Og neste år skal jeg stille ut på Grenland Kunsthall, sammen med 3 andre tidligere studenter på medium- og materialbasert kunst som også kommer fra Grenland – Norges Miami.

–Jeg kommer til å fortsette å utforske materialer. Nå som jeg er ferdig med blyantprosjektet, har jeg begynt å dyrke bomull. Bomull er jo ekstremt lite miljøvennlig, det brukes så mye vann i produksjonen. Om du bruker en totebag, for eksempel den tjukke fra Astrup Fearnley museet, hver dag fra du er 15, må du bruke den til du blir 70 år for at det skal være miljøvennlig.

–Jeg har alltid funnet på mye. Fra jeg var liten og hadde katapultprosjekt i barnehagen, det brukte jeg veldig mye tid på – så mye at barnehagen kontaktet mine foreldre fordi de var bekymret for at det kanskje var noe galt med meg. Men jeg lærte mye om fysikk, objektets bue alt etter hvor stort, hvor mye kraft og plassering man brukte. Nå er jeg også barnehagelærer, så det gikk jo bra.