Fire nye på Teknisk produksjon

Elin Hedberg, Kennet Guy Jordhøy, Nina Størk og Scott O’Rourke har alle fått stilling eller engasjement på Teknisk produksjon.

Elin Hedberg

Elin er fra 1. oktober 2017 fast ansatt som verksmester metall i 50% stilling ved seksjon for Teknisk Produksjon.

Elin Hedberg har en mastergrad i Medium og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen fra 2015. Hun har siden februar 2016 vært vikar ved metallverkstedet og har også i perioder hatt en administrativ koordinatorrolle for fellesverkstedene.

Elin har sitt eget firma hvor hun jobber med korpusobjekter i metall og tre, skulptur, installasjoner og smykker, hun har også hatt design oppdrag. Elin hadde sin første separatutstilling på Kunstnerforbundet i august 2017 og har deltatt på flere gruppeutstillinger i Norge og Europa, bl.a. Marzee International Graduate Show, Galerie Marzee, Nijmegen, Nederland 2015, Structure v/ Norwegian Crafts, Milano Design Week 2016 og Kunstvisitten, Akershus Kunstsenter, Lillestrøm 2017. Elin ble tildelt arbeidsstipend i perioden 2016-2018. I 2016 ble Elin opptatt som medlem i Nutida Svenskt Silver.

I tiden som student ved skolen har hun jobbet som assistent for professor Ingjerd Hanevold med utvikling og fremstilling av smykkekunst.

Elin har en bred og god erfaring i verkstedarbeid og er opptatt av at studentene skal få informasjon og teknisk veiledning om hvordan de kan bruke verkstedet på best mulig måte. Elin ønsker at studenter skal føles seg velkommen og inspirert på verkstedet slik at de kan utvikle sitt arbeid og sin kunnskap om hvordan de skal bruke teknikkene i sine prosjekter.


Kennet Guy Jordhøy

Kenneth er ansatt som verksmester lys i et vikariat i for Laurent Ravot som er ute i permisjon. Kenneth har sin utdanning fra Romeriket Folkehøgskole i Lys og Lyd fra 1997. Utdanningen på Romeriket består av generell forståelse av lys, lyd og tekniske arbeidsmetoder innen teater, ansvar Lys og Lyd design innen teater produksjoner, avvikling av forestillinger i et tett samarbeid med dramatiker, regissør og skuespillere.

Etter utdanningen har han opparbeidet seg en god og lang erfaring innen lys og lyd for scene. Han har jobbet mye innen lys og scenerigging med Bright (Tidligere Avab CAC). Etter mye erfaring fra lys og lys til konserter har han falt mer over på Teater og Dans, og ønsker å fortsette innen dette. Han har jobbet med lys og lys på Nationaltheateret og har i 14 år jobbet på Dramatikkens Hus (tidligere Det Åpne Teater) hvor han var tekniker og lysdesigner, men hadde også ansvar innen lyd og scene som scenemester. Kenneth har også mye erfaring med planlegging og utføring av større arrangementer og festivaler, spesielt etter å ha vært lysteknisk ansvarlig for en vellykket teaterfestival i Fjaler over 2 år.

Kenneth har ansvar for lys og lyd ved alle de 9 scenene ved Kunsthøgskolen og vil jobbe tett sammen med innleide lysdesignerne på oppsetninger og arrangementer. Kenneth uttrykker at hele aspektet innen sitt område er spennende og utfordrende både innen scene og planleggingen av dette. Det største kicket vil alltid være en premiere.

Kenneth håper den lange erfaringen innen teater og dans vil være til nytte for Kunsthøgskolens ansatte og studenter.

Nina Størk

Nina startet i fast stilling som verksmester søm 11. desember 2017. Nina har sin bakgrunn innen kunst, mote og kostyme. Hun har en bachelor i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo, samt en bachelor i design technology fra London College of Fashion. I sin FdA valgte hun retning design technology pattern cutter, grunnet interessen for produktets tekniske fremstilling; hva som inngår i prosessen fra skisse til ferdig produkt. Det ble arbeidet med både manuell og digital (CAD/CAM) mønsterkonstruksjon.

Etter endt skolegang ble hun ansatt ved Meadham Kirchhoff. Her fikk hun blant annet ansvar for maskinparken, koordinering av det daglige arbeidet i studio, samt forberedelser og gjennomføring av deres show på London Fashion Week. I tillegg var hun involvert i alle sider av driften, hvorav mye av produksjonen foregikk i Meadham Kirchhoff sitt studio. Nina opparbeidet seg en solid teknisk forståelse, og fikk samtidig god erfaring med håndtering av komplekse materialer og diverse manuelle metoder.

De siste tre årene har Nina arbeidet hovedsakelig med film og teater, både som kostymesyer, men også i stillinger som koordinator og set-kostymør. Nina har arbeidet på produksjoner som Mary Poppins (teater), Nobel (tv-serie) og The Bird Catcher (film).

Nina håper at hennes kryssdisiplinære bakgrunn fra både fashion og kostyme kan være til studentenes fordel, og ønsker at sømverkstedet skal være et åpent, produktivt og ryddig miljø der studentene skal oppleve at de får tilstrekkelig informasjon og god teknisk veiledning.

Scott O’Rourke

Scott er fra august 2017 fast ansatt som verksmester grafikk i 50% stilling ved seksjon for Teknisk Produksjon. Han har en bachelor i grafikk fra University of Wolverhampton hvor han spesialiserte seg på etsing, tresnitt og silketrykk. I sin mastergrad fra Royal College of Art i London i 2008 spesialiserte han seg på maleri. Ved finaleshowet ved skolen ble han, som den eneste i sitt kull, utvalgt og tildelt den prestisjetunge Parallelprisen i Maleri og Land Securities Studio Award av den verdensberømte kunstneren Peter Blake.

Før han flyttet til Norge i 2015 var han verksmester Grafikk og veileder og foreleser for City Literary College i London i årene 2002 -2014. City Literary College er Europas største utdanningshøyskole for voksne, og er en skole som tar imot studenter i alderen 18-80 fra ulike kulturer og med ulikt utgangspunkt i forhold til funksjonsevne. Scott opplevde den rike kulturelle atmosfæren som meget stimulerende og inspirerende.

I verksmester-rollen ved City Literary College hadde han ansvar for å opprettholde og styre studioene og verkstedene og ivareta unike presser som var hundrevis av år gammel. Han hadde ansvaret for flere verksteder inkludert grafikk, bokbinding, maleri, tegning, smykker og skulptur. Ved siden av denne rollen underviste han også i tegning, maleri, kunst og grafikk. Grafikk er hans spesialitet og han har en bred kunnskap og har undervist i alle aspekter fra både tradisjonell til samtidsgrafikk. Dette inkluderte dyptrykk etsning, hardt og mykt materiale, Akvatint, lavering, sukker tusch, a la Poupeé trykking, fargviskositets trykk, Fotoetsing, både japansk og europeisk tresnitt, linosnitt og silketrykk.

Scott har også egen kunstpraksis hvor han jobber over tre hovedområder - utskrift, maleri og tegning, slik at hver disiplin kan informere den andre. Han forteller at begrepet overflate har en metafysisk fasinasjon, og det inspirerer han til å konstruere store mengder visuelt komplekst arbeid, med tung materialitet.