Forestilling

Bilde fra Transiteatret-Bergens omtale av U-DUB av Tore Vagn Lid

U-DUB av Tore Vagn Lid

I forbindelse med Dramaturgidager på KHiO (22.11 – 08.12) presenteres tre forestillinger (makroetyder) utviklet i et tett samarbeid mellom Transiteatret-Bergen og Prosjektprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid, “Nye forestillinger, nye verktøy”.

Unntakstilstanden beskriver situasjoner hvor normale lover og regler er satt ut av spill, gjerne forårsaket av en plutselig katastrofe eller en uventet hendelse. Med unntakstilstanden tilspisses altså en situasjon hvor valg må tas og begrunnes av hver og en – uavhengig av tidligere normer og regler. Unntakstilstandens dramaturgi river dermed bort sikkerhetsnettet og ansvarliggjør hver enkelt. «Fornuftig er den som unngår unntakstilstanden», skrev en kjent filosof. Men hva om unntakstilstanden nettopp ikke kan unngås?

U-DUB griper fatt i det myteomspunne Judasevangeliet, funnet av en egyptisk gjeter en gang på 1970 tallet. Som et slags motstykke, eller «dubbet» B-side til regissør og dramatiker Tore V Lids omfattennde sørgespill «JudasEvangeliet» (Ultima, 2013), holder forestillingen fast ved historien om Judas, men konsentreres rundt selve grunnmotivet – Judas drepende politiske dilemma hvor Judas gjør det ultimate offer for at noe annet – noe som anses som større – skal kunne skje.

Hva er DUB?

DUB som musikkform oppstod som politisk protest på Jamaica mot slutten av 60–tallet, erstattet solisten med miksepulten, revolusjonerte musikkhistorien og banet veien for mer kjente sjangre som reggae, rap og elektronika. I U-dub utvikles en strategi hvor DUB-musikkens tenke– og produksjonsformer overføres til teaterrommet (og vice versa).

Hva er en scenisk DUB?

Forsøket på en scenisk DUB, er grunnleggende sett også et forsøk på et gjensidig stoffskifte i retning av en ny (musikkdramaturgisk) sjangre: Mens DUB-genrens musikalske strategier, tenke- og arbeidsformene overføres til det sceniske, utfordres samtidig DUB-musikkens klangflater til også å ta med seg teaterets repertoar inn i en utvidet miks av rom, video, lyd, bevegelse, handling og (høre)spill.

Kreativt lag

Regi, tekst og audiovisuelt konsept: Tore Vagn Lid
Musikk*: Tore Vagn Lid og Tomas Nilsson
DUB Produsent /DJ: Jonas Skarmark
Lyddesign: Thorolf Thuestad
Scenograf/modeller: Øystein Nesheim
Animasjoner/Grafikk: Kristian Pedersen
Filmteam: Tore Vatne & Ole Joachim Sjursen
Scenografi/modeller: Øystein Nesheim, Mathilda Søderling

På scenen

Perkusjon: Trond Gjelsten Dale
Gitarlele/melodica/piano: Tore Vagn Lid
Bass: Morten Skage
Lyd/ DUB organiser: Paal T- Nygaard
Sanger/klokkespill/melodica: Hilde Annine Hasselberg
Skuespiller/Utøver/melodica: Tor Christian F. Bleikli

Judasbarna

Henrikke Meidell
Dine Strønen Damm

Stemmer (hørespill)

Arild Vestre (Jesus)
Tor Christian F. Bleikli (Judas)

*Forlegg

Sitater frå «Til Ungdomen» av Nordahl Grieg, Command Councel dub (Linton Kwesi Johnson), «Set them Free» (Lee «scratch» Perry), Pieces of Wood av Steve Reich og «Ionisation» av Edgard Varèse.
Produsert av Transiteatret-Bergen i samarbeid med Dramatikkens Hus, Prosjektprogram for kunstnerisk utviklingsarbeid/KHiO (Teaterhøgskolen), Sand-Festivalen, Aust-Agder Fylkeskommune, Sisu Percussion, Kunstnerhuset Wrap.
Støttet av Bergen Kommune og Hordaland Fylkeskommune.

Billetter

Bestill billetter

Les mer

Til Facebook-arrangement

Dramaturgidager 22.11 – 08.12.2017